Titah Sultan Nazri dimanipulasi PAS, laporan polis dibuat

Polis mengesahkan menerima 20 laporan berhubung penularan video membabitkan petikan sebahagian kecil titah Sultan Perak Sultan Nazrin Shah yang dimanipulasi pihak tertentu bagi tujuan meraih sokongan politik.

Ketua Polis Perak Datuk Seri Mohd Yusri Hassan Basri berkata kesemua laporan diterima pihaknya sejak semalam selepas video terbabit tular baru-baru ini.

“Kita sahkan sehingga kini ada 20 laporan polis diterima di Perak terhadap seorang wanita dan laporan polis yang pertama terkait dengan kes ini dibuat di Balai Polis Brickfields, Kuala Lumpur.



“Siasatan berhubung kes ini telah dirujuk kepada Bukit Aman untuk tindakan lanjut,” katanya dalam sidang media di Ipoh hari ini

Baru-baru ini, tular klip video berdurasi dua minit 50 saat seorang wanita dipercayai pimpinan Muslimat PAS Melaka memetik di luar konteks sebahagian kecil titah baginda pada 2013 yang menyentuh parti PAS.

Semalam media melaporkan wanita itu cuba mengetengahkan pandangan Sultan Nazrin terhadap PAS dan petikan video terbabit sebelum ini pernah dimuat naik di Facebook Dewan Muslimat PAS Melaka 11 Nov 2022.

Sementara itu, Orang Kaya Bendahara Seri Maharaja Tan Sri Dr Mohd Zahidi Zainuddin dalam kenyataan hari ini berkata video yang ditularkan itu merupakan petikan sebahagian kecil titah Sultan Nazrin (ketika itu Pemangku Raja Perak) di Majlis Wacana Perpaduan Ummah bertemakan ‘Perpaduan Ummah; Harapan, Realiti dan Cabaran’ anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka pada 19 Feb 2013.



Justeru, beliau berkata Pejabat Sultan Perak telah membuat laporan polis Sabtu lepas berhubung tindakan wanita terbabit memuat naik klip video tersebut yang mengaitkan Sultan Nazrin, dikatakan bagi tujuan meraih kepentingan politik.

Dalam perkembangan sama, beberapa ahli DAP hari ini membuat laporan polis berhubung kes tersebut, di Ibu pejabat Polis Daerah Ipoh.

Setiausaha Politik Ahli Parlimen Ipoh Timur Mohamad Norriduan Mohamed Idrus berkata klip video yang telah diolah itu secara tidak langsung mengheret kedudukan raja pemerintah bagi tujuan politik kepartian dan secara jelas mencemarkan nama Sultan Nazrin.

“Cara klip video itu diolah yang mengaitkan institusi diraja bertujuan untuk memperlihatkan baginda seolah-olah menyokong parti mereka sedangkan institusi berkenaan merupakan satu daripada kuasa semak dan imbang tanpa menyebelahi mana-mana pihak,” katanya pada sidang media selepas membuat laporan polis itu.



– Bernama

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Puteri Sarah Masih Diganggu Walaupun Dah Cerai

Bekas Pengacara TV3 Didakwa Pukul Staf Guna Kayu & Langgar Pondok Pengawal



Pemandu degil MPV tersangkut lalui jalan tar masih basah

Hubungan seks empat minit setiap hari, kurangkan risiko kanser – kajian



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker