Ada Khairy dalam PH pun tak menambah

Ada Khairy dalam PH pun tak menambah

Pengerusi Parti Amanah Negara (AMANAH) Negeri Sembilan, Datuk MK Ibrahim Abd Rahman percaya kehadiran Khairy Jamaluddin dalam Pakatan Harapan (PH) sekiranya diterima tidak banyak membantu terutama dalam menambah sokongan.

Sebaliknya, beliau berkata sekiranya bekas Ketua Pemuda UMNO yang juga bekas Ahli parlimen Rembau itu diterima ia berisiko untuk meletakkan PH dalam keadaan bahaya.

Mengulas lanjut, katanya, PH perlu mengambil kira perasaan dan sentimen rakan dari parti gabungan itu sekiranya mahu menerima Khairy menyertai PH.

Selain itu, beliau percaya sentimen rakan dalam Kerajaan Perpaduan iaitu Barisan Nasional (BN) sendiri serta ahli akar umbi PH juga perlu diambil kira sama ada mereka mahu atau tidak Khairy menyertai PH.

“Secara peribadi, saya melihat kemasukan KJ (Khairy) sekiranya diterima pimpinan PH tidak akan menambah banyak sokongan sebaliknya meletakkan PH dalam bahaya.

“KJ bukanlah ‘party man’ (orang parti), tetapi beliau seorang populis dan sudah pasti kemasukannya sekadar untuk mencari populariti,” katanya ketika dihubungi.

Khairy sebelum ini mengaku sudah dihubungi Perikatan Nasional (PN) serta PH berhubung kemungkinan untuk beliau menyertai gabungan berkenaan selepas dipecat daripada UMNO pada Jumaat lalu.

Bagaimanapun, beliau enggan membuat keputusan terburu-buru, sebaliknya mahu mengambil masa selama beberapa minggu atau hingga dua tiga bulan sebelum menentukan sama ada memasuki parti sedia ada, menubuhkan parti baharu atau berehat daripada politik untuk seketika.

MK Ibrahim bagaimanapun mengakui jika Khairy menyertai Perikatan Nasional (PN) khususnya di Negeri Sembilan, PH dan BN mungkin berdepan saingan sengit untuk mengekalkan kerajaan ini.

Justeru, beliau berpendapat PH perlu bersedia mengatur tindakan dan strategi.

Dalam perkembangan berasingan, MK Ibrahim berkata AMANAH mengharapkan bilangan kerusi sebanyak mungkin untuk menempatkan wakilnya dalam pilihan raya negeri (PRN) nanti, namun ia terpulang kepada kebijaksanaan pimpinan Pusat, terutama dengan PH kini sudah bersama BN dalam Kerajaan Perpaduan.

“Soal calon bagi parti AMANAH juga belum diputuskan bukan sahaja di Negeri Sembilan, sebaliknya negeri lain juga.

“Jawatankuasa pemilihan parti akan memilih calon yang layak tidak lama lagi,” katanya. BH

Ada Khairy dalam PH pun tak menambah

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Dengan nama Allah saya tak cemburu – TMJ

Promosi Hotel ‘Kongkek’, Wanita Ini Dikecam Netizen

Bukan semua pengguna media sosial naik angin Khairi dipecat

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker