Istiadat kurniaan pingat Wilayah Persekutuan terakhir disempurnakan Agong

Istiadat Menghadap dan Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan sempena Hari Wilayah Persekutuan kali ini, adalah yang terakhir disempurnakan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang bersemayam sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 mulai 31 Jan 2019.

“Istiadat Pengurniaan Darjah, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan pada pagi ini adalah merupakan kali terakhir yang dapat beta sempurnakan sebagai Yang di-Pertuan Agong,” titah baginda pada istiadat itu di Istana Negara hari ini.

Al-Sultan Abdullah yang merupakan Sultan Pahang melafaz sumpah memegang jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong pada tarikh berkenaan, setelah dipilih oleh Raja-Raja Melayu pada Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-251 (Khas) di Istana Negara pada 24 Jan 2019 bagi tempoh lima tahun.

Sempena istiadat pada hari ini, Al-Sultan Abdullah bertitah kenangan bersemayam di kota metropolitan ini akan kekal abadi dalam sanubari Seri Paduka dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

“Beta dan Raja Permaisuri Agong merasa sangat bertuah dan sukacita dengan keramahan serta budi pekerti warga kota metropolitan ini yang telah sudi menerima kedatangan beta berdua. Pepatah Melayu lama ada berkata ‘tidak kenal maka tidak cinta’.

“Menerusi keberangkatan beta berdua ke seluruh pelosok kota raya, pusat-pusat beli-belah, masjid dan surau, kedai dan pasar, serta ketika menjamu selera di restoran dan gerai, beta berdua merasa sangat teruja dapat mengenali rakyat beta daripada pelbagai bangsa dan agama yang sentiasa tidak lekang dengan senyuman, tidak lokek untuk bermesra dan tidak segan untuk berbual bicara,” titah Seri Paduka.

Yang di-Pertuan Agong seterusnya bertitah nilai murni peradaban, toleransi dan kemesraan merentasi batas sempadan kemajmukan dan kepelbagaian masih lagi kukuh meskipun di sebalik kesibukan warga kota dengan urusan seharian.

Justeru, Seri Paduka bertitah supaya rakyat menjadikan nilai murni itu sebagai asas dan kekuatan untuk membentuk Malaysia sebagai negara yang maju dan disegani.

Al-Sultan Abdullah turut bertitah supaya rakyat menghentikan segala pertikaian, jauhi perbalahan serta hindari permusuhan kerana perpaduan ialah kunci kepada masa depan negara yang gemilang.

“Sesungguhnya, menerusi agenda perpaduan, maka akan lahirlah sifat toleransi dan rasa kecintaan kepada negara, lantas menjadi resipi kepada keamanan serta kemakmuran negara,” titah Al-Sultan Abdullah.

– Bernama

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Azhar Sulaiman guna gelaran ‘mami’ dilabel pondan (Video)

Roh pencuri belum sampai, jasad telah sampai di balai polis [VIDEO]

Pengurus bank ‘kantoi’ simpan video lucah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker