Minat Tarian Singa Sejak Kecil, Tengok Abang Masuk Pertandingan – Siti Aishah [VIDEO]

Minat Tarian Singa Sejak Kecil, Tengok Abang Masuk Pertandingan – Siti Aishah [VIDEO]

GEORGE TOWN: Selepas kerap menonton persembahan abang sulungnya dalam tarian singa, minat untuk mencuba mula timbul dalam diri Siti Aishah Mohd Farulnizam, 17, remaja yang tular di media sosial baru-baru ini.

Pelajar Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Sacred Heart itu berkata, minatnya untuk mempelajari seni tarian tersebut semakin menebal apabila bapanya, Mohd Farulnizam Mohd Fisah dan ibu, Suzana Dhazak @ Razak serta seluruh keluarga memberi sokongan kepadanya.

Tambahnya, dengan kelebihan berbahasa Mandarin, dia tidak mempunyai masalah untuk berkomunikasi dengan semua ahli persatuan sekali gus memudahkannya memahami dengan lebih cepat semua yang diajar jurulatih Persatuan Kebudayaan dan Sukan Meihu, Loh Woon Sim.

“Masa umur saya enam tahun, saya selalu tengok abang masuk pertandingan tarian singa. Dari situ, timbul minat saya untuk mencuba. Saya minta kebenaran daripada ayah, dia pun bagi, tak ada bantahan.

“Mula-mula risau juga ayah tak benarkan sebab saya perempuan, tetapi alhamdulillah, bukan sahaja ayah, ibu dan keluarga pun sokong. Saya mula daripada umur enam tahun. Mula-mula tu, saya belajar main alat muzik dahulu antaranya gong, gendang dan sebagainya.

“Selepas dah mahir main alat muzik, baru saya belajar tarian (singa). Mula-mula tu gementar juga tetapi lama kelamaan saya semakin seronok,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian baru-baru ini.

Tambahnya lagi, dia berminat dengan tarian singa kerana ia memerlukan disiplin yang tinggi selain satu aktiviti lasak.

“Saya mula sarung pakaian kepala singa pada usia sembilan tahun tetapi ketika itu, hanya belajar sahaja. Tidak berani masuk pertandingan lagi. Umur saya 10 tahun baru berani buat persembahan di hadapan penonton.

“Dengan pengalaman yang saya kumpul dari kecil, saya telah masuk banyak pertandingan termasuk yang tular baru-baru ini. Dalam pertandingan di salah sebuah pusat beli belah yang tular baru-baru ini, kumpulan saya mendapat tempat keempat.

“Ia merupakan pertandingan 1st Southeast Asia Lion Dance Championship- Free Style,” tambah anak jati Pulau Pinang itu.

Siti Aishah berkata, dia dan kumpulannya berazam meningkatkan lagi latihan bagi meraih tempat pertama dalam pertandingan akan datang.

“Kami tengah ‘training‘ bersungguh-sungguh kerana sasaran kami nak menang tempat pertama dalam pertandingan yang akan datang. Kalau boleh setiap pertandingan, kami nak menang tempat pertama.

“Saya sedar ia bukan mudah tetapi jika ada kemahuan selain latihan yang cukup, tidak mustahil kami boleh lakukan. Walaupun saya Islam, rakan-rakan dalam persatuan tidak pernah membeza-bezakan saya dengan mereka malah, ‘ekor singa’ saya pun adalah anak jurulatih yang bernama Loh Foong Kee,” katanya.

Ditanya mengenai jadual sesi latihan, Siti Aishah berkata, latihan yang diadakan setiap Isnin, Rabu, Jumaat dan Sabtu itu tidak mengganggu pelajarannya kerana ia dijalankan pada waktu malam.

“Malah tempat latihan juga dekat dengan rumah, kira-kira satu kilometer saja. Lagi pun, latihan dibuat pada waktu malam, jadi tak mengganggu waktu persekolahan dan waktu belajar saya.

“Mengenai cabaran ketika latihan, jatuh sikit-sikit, terhantuk kepala tu dah biasa. Ia langsung tidak mematahkan semangat saya untuk terus berlatih dalam mencapai impian kumpulan untuk memenangi setiap pertandingan yang kami masuk,” katanya.

Baru-baru ini, di aplikasi TikTok, tular sebuah video yang memaparkan seorang gadis lengkap bertudung menjadi ‘kepala singa’ ketika membuat persembahan tarian singa dalam sebuah pertandingan.

Diberi tanggungjawab untuk berada di posisi hadapan, gadis itu iaitu Siti Aishah berjaya mencuri tumpuan netizen kerana mampu mengawal setiap langkah tarian walaupun bukan berbangsa Cina.

Selain itu, ketangkasannya menari dengan tarian yang memukau mendapat sorakan meriah daripada penonton yang berada berdekatan dengan lokasi majlis tersebut terutamanya apabila dia ‘melepaskan’ kostum yang dipakai.

Sementara itu, bapa Siti Aishah, Mohd Farulnizam mengakui berbangga apabila melihat keenam-enam anaknya dapat menguasai seni kebudayaan tarian singa itu dan mereka menjadi bukti seni budaya merentasi batasan kaum di negara ini.

Menurutnya, kesemua enam anaknya, Mohammad Firdaus,19; Siti Aishah, 17; Mohd Faiz, 16; Mohamad Fahmi, 13; Siti Alya, 9, dan Siti Aleesa, 7, mahir dengan seni persembahan tarian singa memandangkan mereka merupakan ahli Persatuan Kebudayaan dan Sukan Meihu Pulau Pinang.

“Kesemua anak saya bersekolah di sekolah jenis kebangsaan dan mereka mahir berbahasa Mandarin. Saya hantar anak sulung untuk belajar tarian singa adalah untuk mendisiplinkannya. Tidak sangka pula, minatnya itu diikuti oleh adik-adiknya pula.

“Bagi saya, lebih baik anak-anak suka dengan aktiviti seperti ini daripada mereka buat aktiviti yang tidak berfaedah. Saya memang tidak risau anak-anak menjalani latihan kerana semua ahli persatuan saya kenal. Malah, mereka yang akan datang ambil dan hantar anak-anak untuk latihan,” jelasnya.

Farulnizam yang juga seorang peniaga berkata, dia memilih tarian singa sebagai aktiviti anak-anaknya untuk menjadikan mereka lebih berdisiplin.

“Anak-anak lebih berdisiplin apabila belajar seni tarian ini kerana di dalam seni ini, ia menerapkan disiplin yang tinggi dalam kalangan pemain-pemain tarian.

“Mereka perlu menepati masa, tak boleh merokok dan perlu menghormati semua orang tanpa mengira kaum dan agama. Saya bangga apabila anak-anak amat berminat dalam seni ini tanpa paksaan.

“Walaupun begitu, agama sendiri tetap menjadi keutamaan. Tidak ada salah kita mempelajari budaya kaum lain, selagi ia tidak bertentangan dengan Islam,” katanya. SH

Minat Tarian Singa Sejak Kecil, Tengok Abang Masuk Pertandingan – Siti Aishah [VIDEO]

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Doktor jelaskan kenapa tidur ditindih hantu

Kantoi berbogel bersama ibu mentua

Filem Pulau: Jangan tengok kalau tak sesuai – Amelia Henderson

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker