Ramasamy tak puas hati hanya dua wakil bukan Melayu dalam MPPK

Ramasamy tak puas hati hanya dua wakil bukan Melayu dalam MPPK

Timbalan Pengerusi DAP P. Ramasamy mempersoalkan sama ada bilangan dua anggota bukan Melayu dalam Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK) untuk sesi 2023-2025 mencukupi untuk bercakap mengenai pendidikan vernakular.

Ramasamy berkata, adalah penting untuk mempunyai wakil untuk bercakap mengenai masa depan sistem pendidikan vernakular yang wujud bersama sistem kebangsaan.



Melainkan menurutnya, menteri berpendapat, sistem pendidikan vernakular tidak mendapat perhatian sekurang-kurangnya buat masa ini.

“Saya hanya tertanya-tanya sama ada dua wakil bukan Melayu ini mencukupi untuk mewakili dan bercakap mengenai sistem pendidikan negara dengan penekanan khusus kepada pendidikan vernakular.

“Sistem pendidikan vernakular mempunyai dua komponen iaitu sekolah Mandarin (Cina) dan sistem sekolah Tamil.

“Saya berharap MPPK tidak mengabaikan peranan sistem pendidikan vernakular di negara ini terutamanya memandangkan tahap enrolmen yang tinggi,” katanya.



Semalam Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek mengumumkan senarai sembilan anggota MPPK yang baharu dengan bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Dr Amin Senin dilantik sebagai Pengerusi.

Dua anggota bukan Melayu adalah Datuk Dr. Mehander Singh Nahar Singh dan Chee Poh Kiem.

“Hanya dua orang bukan Melayu telah dipilih. Sekali lagi, saya tidak pasti tentang kelayakan mereka.

“Saya pasti ada sebab yang kukuh untuk pemilihan dan pelantikan ahli MPPK. Mungkin pertimbangan itu berdasarkan merit atau mungkin beberapa kriteria lain.



“Saya harap tidak ada peninggalan serius yang disengajakan dalam mengabaikan perwakilan masyarakat bukan Melayu,” kata Ramasamy.

Sementara itu, Ramasamy berkata, beliau tidak bersetuju MPPK yang ditubuhkan dengan matlamat jelas perlu terlibat dalam isu mengurangkan beban tugas guru yang berlebihan.

Katanya, isu tersebut adalah urusan pentadbiran yang boleh diselesaikan oleh pegawai-pegawai kementerian dan pihak sekolah.

Sebaliknya, MPPK perlu mengambil pendekatan yang luas dan menyeluruh dalam peranannya sebagai penasihat dan harus memastikan sistem sekolah bergerak ke arah yang betul serta mencerminkan permintaan global.



Dalam pengumuman semalam, Fadhlina berkata, semua yang terpilih mempunyai kepakaran dan daripada latar belakang yang pelbagai dalam bidang masing-masing.

Katanya, isu bebanan tugas guru menjadi tumpuan utama MPPK untuk diperhalusi sebelum cadangan penyelesaian terbaik bagi menanganinya dikemukakan kepada Menteri Pendidikan untuk dipertimbangkan.

MPPK ditubuhkan pada November 2010 mengikut Seksyen 10, Akta Pendidikan 1996 atau Akta 550. MG

Ramasamy tak puas hati hanya dua wakil bukan Melayu dalam MPPK



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Misteri Penunggu Pulau Kecil Di Tepi Jambatan Pulau Pinang



Miss Universe Cemas Diekori Pak Lebai – “Nampak Dia Calit Sesuatu Di Leher, Macam Minyak”

Pasangan kekasih dikejar 10 MPV sejauh 130km

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker