‘Guru diugut, tayar ditoreh lepas mengadu rakan sekerja ponteng’

‘Guru diugut, tayar ditoreh lepas mengadu rakan sekerja ponteng’

Seorang guru di Sabah berkata dia menerima ancaman terhadap keselamatannya dan tayar keretanya ditoreh selepas dia berulang kali membangkitkan isu ponteng rakan sekerja di sekolahnya.

Nurhaiza Ejab, 37, seorang guru di SMK Taun Gusi ketika itu, memberi keterangan bahawa rakan sekerjanya mengingatkannya supaya tidak “mencemarkan nama baik sekolah” dengan mengadu ketidakhadiran guru Bahasa Inggeris Mohd Jainal Jamran kepada pegawai pendidikan daerah Kota Belud.

Menjawab soalan peguam persekutuan Fazriel Fardiansyah semasa perbicaraan pada Selasa, dia juga mengesahkan bahawa sebelum ini dia telah memberi keterangan tayar keretanya telah ditoreh pada 2015 dan dia membuat laporan polis berhubung perkara itu.

Fazriel merujuk kepada keterangannya pada November lalu apabila dia berkata dia “diugut” oleh ketua Jabatan Bahasa Norhana Idek, dan seorang lagi guru, Awang Erawan, jika dia bercakap mengenai ponteng sekolah Jainal.

“Saya dimalukan, dimarahi, dipersalahkan, menjadi kambing hitam dan dua kali diugut bunuh, dan tayar kereta saya dipotong beberapa hari sejurus selepas ugutan bunuh itu,” katanya kepada Hakim Leonard David Shim di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu pada 25 Nov.

Dia berkata aduan dan laporannya juga tidak didengari pada 2015, jadi apabila isu itu berulang dengan guru yang sama pada 2017, dia mengambil strategi berbeza.

Ini termasuk membuat 80 rakaman video kelas dengan rekod masa ketika Jainal sepatutnya mengajar tetapi tidak hadir ke kelas, katanya.

Guru itu saksi kesepuluh dalam saman sivil oleh tiga bekas pelajar SMK Taun Gusi, Kota Belud – Rusiah Sabdarin, Nur Natasha Allisya Hamali dan Calvina Angayung

Para pelajar yang kemukakan saman sivil bersama barisan pegiam mereka.

Mereka menamakan guru Bahasa Inggeris Tingkatan 4 mereka Jainal, pengetua sekolah Suid Hanapi, ketua pengarah pendidikan, menteri pendidikan dan kerajaan sebagai defendan.

Ketiga-tiga mereka berkata Jainal tidak hadir untuk mengajar selama beberapa bulan pada 2017, manakala defendan lain tidak mengambil tindakan munasabah walaupun dimaklumkan mengenai ketidakhadirannya.

Ini saman kedua yang difailkan oleh pelajar terhadap defendan yang sama.

Kes pertama difailkan oleh bekas pelajar SMK Taun Gusi Siti Nafirah Siman pada 2018 manakala kes kedua difailkan pada 2020.

Kes Siti Nafirah merujuk kepada dakwaan Jainal ponteng sekolah pada 2015.

Pada Selasa (10 Jan), peguam persekutuan mengesahkan bahawa ugutan itu berlaku pada 2015, untuk membezakannya daripada saman kedua, yang berkaitan dengan insiden pada 2017.

Transkrip mahkamah dan notis prosiding dibekalkan kepada Malaysiakini oleh kumpulan advokasi Tiada Guru, yang memperjuangkan kes plaintif.

Guru sahkan dua bulan tidak hadir

Sementara itu, defendan pertama Jainal turut memberi keterangan pada Selasa dan Rabu (11 Jan).

Katanya, selain menjadi guru Bahasa Inggeris, dia mempunyai tugasan lain termasuk menjadi jurulatih bola keranjang sekolah, bertanggungjawab ke atas koperasi sekolah dan data peperiksaan serta pemain boling daerah untuk ‘Karnival Persatuan Sukan dan Kebudayaan Perkhidmatan Pelajar’.

Oleh itu, dia mungkin tidak dapat hadir ke kelas untuk menjalankan tugas lain, katanya.

Jainal turut mengesahkan berdasarkan dokumentasi jabatan pendidikan negeri, dia tidak hadir dalam pelajaran Bahasa Inggeris di kelas plaintif sebanyak 11 kali pada Ogos 2017 dan 11 kali lagi pada bulan berikutnya.

Ini bersamaan dengan semua kelas plaintif untuk pelajaran Bahasa Inggeris pada bulan-bulan tersebut.

Sementara itu, Jainal juga memberi keterangan dia berada di sekolah itu selama dua hari berkenaan.

Guru itu juga bersetuju berdasarkan dokumen jabatan pendidikan negeri, dia juga tidak hadir pada 6, 17 dan 20 Julai 2017, tetapi menegaskan dokumen itu disediakan selepas bertukar ke SMK Taun Gusi 2.

Jainal bagaimanapun menafikan dakwaan plaintif bahawa dia telah memberikan mereka “soalan peperiksaan bocor” untuk peperiksaan akhir Bahasa Inggeris 2017.

Sebaliknya, katanya, ia adalah soalan ramalan.

‘Tiada tindakan kerana hanya pelajar yang mengadu’

Turut memberi keterangan pada Rabu ialah defendan kedua, pengetua sekolah Suid Hanapi, yang telah bersara daripada tugasnya.

Dia memberi keterangan mengenai menerima aduan Jainal ponteng sekolah pada November 2017.

“November 2017 sudah akhir persekolahan tetapi saya telah mengarahkan Ketua Bidang Bahasa menggantikan Encik Jainal Jamran bermula Januari 2018 sehingga Disember 2018,” katanya memberi keterangan.

Ditanya mengapa tiada tindakan lain diambil terhadap Jainal, Suid berkata tiada laporan rasmi terhadap Jainal selain aduan daripada seorang pelajar.

Dia juga berkata pelajar tersebut berkemungkinan tidak mengambil serius perkara itu kerana mereka hanya mengadu pada lewat penggal.

Suid turut menafikan dia mengetahui Jainal sering ponteng sekolah walaupun mengesahkan menerima aduan daripada seorang pelajar.

Saksi akhir defendan, ketua jabatan bahasa sekolah itu Norhana bersetuju dengan pengetua yang telah bersara bahawa aduan berkenaan terlalu lewat pada tahun tersebut.

Bagaimanapun, dia juga setuju dengan peguam plaintif Sherzali Asli bahawa isu ketidakhadiran Jainal diketahui sebelum 2017.

Sesi penghujahan dijadual berlangsung pada 27 Mac depan. Mk

‘Guru diugut, tayar ditoreh lepas mengadu rakan sekerja ponteng’
‘Guru diugut, tayar ditoreh lepas mengadu rakan sekerja ponteng’

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Seleweng RM92.5 bilion dan makan komisyen 5 peratus, Ini komen Muhyiddin

Puteri Sarah nekad minta cerai, tidak rela dimadu

Isu Bikini: Ilmuan Turkiye Mustafa Akyol bidas kembali Mufti Perlis

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker