Penggunaan telefon pintar jejas hubungan suami isteri

NEW DELHI – Walaupun telefon pintar menjadi sebahagian daripada rutin harian namun penggunaannya secara berlebihan didapati boleh menjejaskan hubungan pasangan suami isteri di India, demikian menurut kajian oleh pembuat alat komunikasi pintar, Vivo seperti dilaporkan portal berita udayavani semalam.

Kajian berjudul ‘Switch Off’ atau ‘Matikan’ itu dijalankan dengan pihak Research Cybermedia mengenai telefon pintar dan kesannya kepada hubungan manusia pada tahun ini.

Dalam kajian itu, ia mendapati bahawa sebanyak 67 peratus orang mengaku menggunakan telefon pintar walaupun sedang bersama pasangan masing-masing.



Namun, sebanyak 89 peratus responden berkata, mereka meluangkan lebih masa sedikit untuk terlibat dalam perbualan santai dengan pasangan masing-masing.

Penemuan itu juga menunjukkan bahawa majoriti pengguna telefon pintar bersetuju bahawa penglibatan secara peribadi adalah lebih santai dan mereka menghabiskan lebih sedikit masa untuk melakukan perkara yang sama.

“Lapan puluh empat peratus responden ingin meluangkan lebih banyak masa bersama pasangan mereka. Orang ramai menerima masalah dan bersedia untuk berubah.  Sebanyak 88 peratus responden bersetuju bahawa peningkatan penggunaan telefon pintar menjejaskan hubungan dengan pasangan mereka,” kata kajian tersebut.

Menurut penemuan itu, secara purata, 4.7 jam dihabiskan untuk telefon pintar pada setiap hari oleh responden dan keadaan itu adalah untuk para suami dan isteri.



Selain itu, sebanyak 73 peratus responden menerima bahawa pasangan masing-masing mengadu tentang sikap keterlaluan mereka menggunakan telefon dan bukannya menghabiskan masa bersama-sama.

Kajian itu mendedahkan bahawa sebanyak 70 peratus orang menjadi jengkel apabila pasangan masing-masing meminta sesuatu ketika mereka ‘asyik’ dengan telefon pintar mereka.

Menurut kajian itu lagi, sebanyak 66 peratus orang merasakan bahawa penggunaan telefon pintar yang berlebihan telah melemahkan hubungan dengan pasangan mereka.

Kajian itu telah dijalankan berdasarkan tinjauan terhadap 1,000 pengguna di seluruh Delhi, Mumbai, Kolkata, Chennai, Hyderabad, Bangalore, Ahmedabad dan Pune. – Agensi



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




‘Content’ melampau! Sebagai mentor Raja Viral, Pak Nil kesal

Muhyiddin geram! Tindakan akan diambil kepada bekas Ahli Parlimen Bersatu Sabah



Bersatu akan tetap ‘mati’ di Sabah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker