Tiba masa ATM peroleh kapal logistik MRSS

LUMUT – Perolehan Kapal Sokongan Pelbagai Peranan (MRSS) kini menjadi satu keperluan dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) khususnya dalam aspek mengatur gerak anggota dan kelengkapan ketenteraan dengan lebih efektif.

Ia lebih diharapkan sekarang memandangkan ATM ketika ini hanya bergantung kepada Kapal Bantuan Arahan Pelbagai Peranan (MPCSS) iaitu Kapal Diraja (KD) Mahawangsa dan KD Seri Indera Sakti yang sudah berusia lebih 39 tahun untuk pelbagai penugasan logistik.

Panglima Angkatan Bersama, Leftenan Jeneral Datuk Yazid Arshad berkata, keadaan yang ideal ialah masing-masing dua MRSS ditempatkan di Semenanjung serta di Sabah dan Sarawak.

“Oleh itu, adalah lebih afdal dan efektif sekiranya pihak pengurusan (negara) dan Kementerian Pertahanan dapat mengambil pertimbangan untuk memperolehi MRSS.

“Ia juga selaras dengan aspirasi Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menerusi Wawasan 2025 untuk memperkasa aset pasukan itu,” katanya pada sidang akhbar selepas menyempurnakan majlis pelepasan tali KD Mahawangsa bagi ulang bekal Misi Pengaman Malaysia ke Lubnan (Malbatt) 850-10 di Pangkalan TLDM Lumut di sini hari ini.

Menurut beliau, selain keperluan pertahanan negara, perolehan MRSS juga boleh dijadikan ekspedisi penghantaran aset dan kelengkapan ketenteraan bagi pelbagai misi lain di luar negara jika keadaan mengizinkan.

Sentimen sama turut dikongsi Pegawai Memerintah KD Mahawangsa, Kapten TLDM Mohd. Amin Mat Tahir apabila memaklumkan perancangan untuk memperoleh MRSS sudah ada tetapi sehingga kini belum diperolehi dan berharap ia disegerakan.

Menurutnya, keperluan kapal logistik seperti MRSS sangat penting dan ada keperluan terutamanya dalam bantuan dan sokongan terhadap Malbatt serta untuk penugasan dalam mempertahankan keselamatan negara.

Beliau memberi contoh, penugasan kapal MPCSS sedia ada antaranya ialah penghantaran anggota tentera serta kelengkapan ketenteraan ketika Ops Daulat, misi kemanusiaan di Aceh, Sumatera, Indonesia selepas kejadian tsunami serta misi sama di Timor Leste.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nabila Razali nikah senyap-senyap?

Dituduh jadi ejen Israel, Anwar arah polis ambil tindakan – Fahmi

Orang baik dan orang jahat tak boleh duduk bersama – Tuan Ibrahim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker