Tiba-tiba BN jadi ‘king maker’

Tiba-tiba BN jadi ‘king maker’

Tiba-tiba Barisan Nasional (BN) menjadi ‘king maker’ dalam menentukan parti gabungan manakah yang akan membentuk kerajaan dan siapa yang bakal menjadi Perdana Menteri (PM) – sama ada Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kata Lim Sian See, tanpa BN, Perikatan Nasional (PN) tiada peluang membentuk kerajaan, sekali gus Muhyiddin juga tidak boleh menjadi PM.

Lantaran itu, BN boleh bersikap ‘keras’ dalam sebarang rundingan dengan PN.

Pemerhati politik ini berpendapat, inilah peluang terbaik UMNO untuk mendapatkan semula kedudukannya sebagai parti Melayu yang dominan ialah bekerjasama dengan PH kerana ia boleh mendakwa mewakili orang Melayu.

”Jika BN bekerjasama dengan PN, tidak lama lagi UMNO akan digantikan dengan PPBM-PAS sebagai parti Melayu yang dominan untuk tahun-tahun akan datang.

”Saya tidak mempunyai keutamaan untuk mana-mana daripada 6 kemungkinan kombinasi ini di sini. Walau bagaimanapun, majoriti untuk kombinasi 5 adalah terlalu tipis dan ini adalah kerajaan yang sangat tidak stabil dan berbahaya kerana ia tidak mewakili majoriti kaum Melayu,” katanya.

Atau kemungkinan lain ialah, BN kekal di luar kerajaan.

Apabila ini berlaku, kebimbangan bukan Melayu terhadap kerajaan pimpinan Pas telah menjadi kenyataan.

Malah, hasil meletakkan semua msokongan bukan Melayu di belakang satu gabungan bermakna negara ini lebih terpolarisasi berbanding sebelum ini.

Tanpa sokongan Melayu, PH sebenarnya teruk dan jatuh daripada 113 kerusi pada PRU14 kepada 82 kerusi untuk PRU15, ujar beliau. MG


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Sebak bersendirian di pelamin

SCRUT dedah syarikat yang melibatkan Muhyiddin dan ahli keluarga

Tiket Konsert BLACKPINK Di Malaysia ‘Sold Out’ Dalam Masa 30 Minit

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker