50 negara kutuk pencabulan hak asasi di Xinjiang

50 negara kutuk pencabulan hak asasi di Xinjiang

Sebanyak 50 negara menandatangani kenyataan yang dibacakan ketika perbahasan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mengutuk pencabulan hak asasi manusia yang ‘teruk dan sistematik’ di wilayah Xinjiang, China.

“Kami amat bimbang mengenai situasi hak asasi manusia di Republik Rakyat China, terutamanya pencabulan hak asasi manusia yang berterusan terhadap Uighur dan minoriti lain yang kebanyakannya Islam di Xinjiang,” kata kenyataan itu yang dibacakan oleh Kanada semasa perbahasan Perhimpunan Agung PBB Jawatankuasa Ketiga yang mengendalikan hak asasi manusia.



Pejabat Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia (OHCHR) pada Ogos menerbitkan laporan yang ditunggu-tunggu mengenai Xinjiang, memetik kemungkinan jenayah kemanusiaan terhadap etnik Uighur dan minoriti Islam lain di wilayah barat jauh.

Beijing menolak dakwaan itu, mendakwa memerangi keganasan dan memastikan pembangunan wilayah itu.

“Pelanggaran hak asasi manusia yang teruk dan sistematik seperti itu tidak boleh dibenarkan atas dasar memerangi keganasan. Memandangkan graviti penilaian OHCHR, kami bimbang China setakat ini enggan membincangkan penemuannya,” tambah kenyataan itu.

Antara 50 negara yang menandatangani kenyataan itu termasuk Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK), Jepun, Perancis, Australia, Israel, Turki, Guatemala dan juga Somalia.



Mereka menggesa Beijing untuk melaksanakan syor penilaian OHCHR yang termasuk mengambil langkah segera untuk membebaskan semua individu yang sewenang-wenangnya dirampas kebebasan mereka di Xinjiang, dan untuk segera menjelaskan nasib dan lokasi ahli keluarga yang hilang serta memudahkan hubungan selamat dan pertemuan semula.

Pada awal Oktober, China berjaya mengelak perbincangan laporan OHCHR di Majlis Hak Asasi Manusia PBB yang berpangkalan di Geneva selepas majoriti 47 anggota badan itu menghalang permulaan perdebatan. HM

50 negara kutuk pencabulan hak asasi di Xinjiang


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Halloween di Arab Saudi petanda bencana umat akhir zaman

Apa yang perlu diketahui tentang tragedi Halloween Itaewon?



Seluar tertanggal atas pentas bukan punca Tom tersingkir dari GV9



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker