Resepi pulut serunding kelapa, rasa lemak manis dan pedas

Resepi pulut serunding kelapa, rasa lemak manis dan pedas

Korang sempat merasa kuih pulut serunding kelapa? Min kalau tengok je kuih ini terus terimbau zaman sekolah sebab setiap kali waktu rehat, wajib beli kuih ini. Cepat kenyang dan sedap!

Tapi sekarang, dah jarang nak tengok orang menjual kuih pulut serunding ini. Mungkin sebab melibatkan pulut dan juga kelapa parut untuk dibuat serunding.

Kalau terserempak dengan penjual kuih-muih pun mesti ada yang tak kena dengan tekak kita. Kadang dapat pulut yang tak berapa lembut atau serundingnya pula tawar.



Kuih ini kalau nak sedap pulutnya kena tanak dengan betul hingga lembut. Serunding kelapanya pula kena cukup rasa dengan aroma pedasnya. Barulah kombinasi tersebut menjadi lagi sedap.

Jom kita ikuti resipi dari perkongsian Facebook Azlynn’s Kitchen yang katanya ikut cara ibunya iaitu Pn Hajjah Napsiah Hj Abd. Malek.

Kalau cuba sekali pulut serunding ni pasti lepas ni akan jadi kuih kegemaran korang juga.

Bahan Serunding Kelapa:



2 biji kelapa parut (ambil betul-betul putihnya sahaja)
1 mangkuk cili kering yang dah siap dikisar
2 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
6-8 batang serai
Segenggam ikan bilis
2 ½ cawan gula
1 ½ sudu garam kasar
Sedikit perasa

Bahan Pulut:

½ kilo beras pulut – dibasuh bersih dan toskan’
3 ½ cawan air
1 sudu kecil garam kasar
4 sudu minyak masak
Untuk pulut, nak masaknya tak perlu dimasukkan santan. Namun perlulah dimasak lembut supaya nanti sedap dimakan dengan serunding kelapa. Walaupun tak bersantan, rasa lemak manis kuih ni nanti datangnya dari kelapa parut serunding tu sendiri.

Cara buat inti serunding:



1. Mula-mula kisar bawang besar, bawang putih, serai dan juga ikan bilis.
2. Kemudian panaskan kuali, dan masukkan kesemua bahan ke dalam kuali. Biarkan sehingga inti serunding kelapa ni kering dan pedas.
3. Dah siap, ketepikan.

Cara buat pulut:

1. Sediakan periuk, kemudian masukkan kesemua bahan kecuali minyak masak.
2. Masak atas api. Selepas pulut dah kering, baru masukkan minyak masak. Kacau ia dan biarkan sampai pulut masak sepenuhnya.
3. Selepas dah masak sepenuhnya, sendukkan pulut dan masukkan dalam mangkuk kecil. Padat-padatkan.
4. Kalau anda suka yang bentuk membulat, boleh bentukkan.
5. Kemudian letak atas serunding kelapa dan golek-golekkan sehingga sekata. Gaul-gaulkan kalau nak serunding kelapa tu bersalut lebih tebal.
6. Dah siap, bolehlah dihidangkan!

Buat hidangan minum petang memang betul-betul sedap ni. Hidangkan sekali dengan teh panas. Sambil makan pulut dan serunding pedas, sambil hirup air panas.

Kalau buat bentuk pulutnya tu saiz lebih kecil sikit, lagi sedap kalau dapat terus ngap masuk seketul dalam mulut. Baru puas makan kuih ni. MyR

Resepi pulut serunding kelapa, rasa lemak manis dan pedas


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Halloween di Arab Saudi petanda bencana umat akhir zaman

Apa yang perlu diketahui tentang tragedi Halloween Itaewon?

Seluar tertanggal atas pentas bukan punca Tom tersingkir dari GV9

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
%d bloggers like this:

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker