Pegawai AADK dituduh punca kematian pemuda

Pegawai AADK dituduh punca kematian pemuda

YAN: Seorang pegawai Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan menyebabkan kematian seorang pemuda berusia 24 tahun pada Julai lalu.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada Md. Ilyas Syahmi Ibnu, 34, selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret, Anis Suraya Ahmad.

Md. Ilyas Syahmi dari Kamunting, Perak kelihatan tenang pada prosiding itu.

Mengikut kertas pertuduhan, dia didakwa dengan sengaja menyebabkan kematian Zahari Ayub di hadapan bangunan Pejabat Penguatkuasaan AADK Daerah Kuala Muda di Sungai Petani dekat sini pukul 10.40 malam, 18 Julai lalu.

Pendakwaan dikendalikan Khairul Azreem Mamat dan Mohd. Farhan Aliff Ahmad dilakukan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati, jika sabit kesalahan.

Mahkamah tidak membenarkan tertuduh diikat jamin dan menetapkan 20 Oktober depan untuk sebutan semula kes bagi penyerahan dokumen berkaitan serta laporan bedah siasat dan kimia.

Tertuduh diwakili peguam, Mohd. Shafiq Ahmed Bazari dan Nur Elissa Baharudin.

Sementara itu, Ketua Polis Kedah, Datuk Kamarul Zaman Mamat berkata, kejadian membabitkan seorang lelaki tempatan berusia 24 tahun itu berlaku semasa sepasukan penguat kuasa agensi kerajaan menjalankan pemeriksaan dan tangkapan berkaitan kes dadah.

Akhbar sebelum ini melaporkan keluarga kepada mangsa, Zahari Ayub, 24, yang meninggal dunia dipercayai akibat dipukul anggota sebuah agensi penguat kuasa mengharapkan siasatan dijalankan secara adil dan segera oleh polis.

Zahari, anak bongsu daripada empat beradik dan tinggal bersama keluarga di Taman Lambaian Jerai, Gurun dekat sini meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini, dua hari kemudian. UTUSAN

Pegawai AADK dituduh punca kematian pemuda


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Jangan tunggu lagi, wajibkan penggunaan ‘pulse oximeter’ – gesa Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker