Kelajuan 1,000km Sejam, ‘Vacuum Train’ FluxJet Bakal Jadi Tarikan Kanada…[VIDEO]

Tambangnya Lebih Murah Berbanding Kapal Terbang

Kelajuan 1,000km Sejam, ‘Vacuum Train’ FluxJet Bakal Jadi Tarikan Kanada…[VIDEO]

JIKA projek ini menjadi realiti, ia bukan sahaja akan memberi manfaat kepada penduduk tempatan, malah menarik kedatangan pelancong ke Kanada.

Cadangan projek kereta api ‘tiub vakum’ berkelajuan 1,000 kilometer (km) sejam itu baru sahaja diumumkan oleh syarikat pengangkutan Kanada, Transpod pada bulan lepas.

Digelar sebagai Fluxjet, rekaan hibrid kereta api dan pesawat itu akan bergerak melalui landasan berbentuk tiub seperti paip vakum, sekaligus membawa penumpang bergerak antara bandar-bandar yang jauh dalam masa kurang sejam.



Transpod juga berjanji bahawa harga tiket kereta api itu lebih murah berbanding tiket kapal terbang.

Tiket akan berharga 44 peratus kurang daripada tiket kapal terbang, jelas syarikat itu.



Cadangan projek itu baru sahaja diumumkan oleh Transpod pada bulan lepas.                                            Foto: Instagram Transpod_inc.

Ia kedengaran terlalu mustahil untuk menjadi kenyataan, jadi bagaimana teknologi baharu yang memeningkan ini akan berfungsi dan adakah ia sebenarnya boleh dilaksanakan?

Menurut Transpod, reka bentuk ini berdasarkan jenis fizik baharu yang disifatkan syarikat itu sebagai ‘fluks kerudung.’

Ia serupa dengan idea ‘hyperloop’ Elon Musk yang mana pod elektrik bergerak dengan kelajuan tinggi di sepanjang tiub tekanan rendah.



Kekurangan seretan aerodinamik bermakna mereka boleh memecut dengan sangat pantas.

Bunyinya seperti sesuatu daripada filem fiksyen sains. Sama ada ia akan menjadi kenyataan atau tidak bergantung kepada pembangunan teknologi yang sangat baharu itu.

Syarikat itu merancang sistem tiub rangkaian di seluruh Kanada, dengan stesen di bandar-bandar utama. Foto: Instagram Transpod_inc.



Walau bagaimanapun, Transpod baru-baru ini tampil dengan prototaip yang diperkecilkan, menunjukkan kereta api seberat satu tan itu berlepas, mengembara, dan mendarat di dalam laluan khasnya.

“Teknologi ini terbukti, dan kami mempunyai keyakinan pelabur, kerajaan dan rakan kongsi untuk terus maju ke hadapan bagi mentakrifkan semula pengangkutan dengan berkesan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif TransPod Sebastien Gendron kepada CNN.

Setakat ini pelabur telah menyediakan €550 juta (RM228 juta) untuk projek itu. Antara persoalan lain, di manakah FluxJet akan beroperasi dan berapa kosnya?

Kanada pada masa ini mempunyai sistem kereta api yang tidak cekap dan semakin usang. Tiada satu pun kereta apinya yang berkelajuan tinggi dan hanya sebahagian kecil daripada rangkaian itu menggunakan elektrik.



Jika projek berjalan seperti yang dirangcang, FluxJet akan mengubah semua ini. Syarikat itu merancang sistem tiub rangkaian di seluruh Kanada, dengan stesen di bandar-bandar utama.

Gambaran kereta api yang akan bergerak melalui landasan berbentuk tiub seperti paip vakum.             Foto: Instagram Transpod_inc.

Setiap tiub akan dapat mengangkut 54 penumpang dan sepuluh tan kargo.



Projek itu kini dalam fasa penyelidikan dan pembangunan, dan seterusnya akan memulakan kerja untuk mendapatkan tanah.

Rancangan fasa awal dijangka dilaksanakan antara bandar Calgary dan Edmonton, perjalanan sekitar 300 km. Jika ia berfungsi, kereta api itu akan mengurangkan perjalanan tiga jam kepada 45 minit.

“Fasa pertama pembinaan terdiri daripada sambungan lapangan terbang Edmonton, yang dirancang untuk bermula pada penghujung 2023, dan talian penuh menghubungkan Calgary ke Edmonton pada 2027.

“Perbincangan sudah berlaku di Texas untuk menghubungkan Dallas ke San Antonio, di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) untuk menghubungkan Dubai ke Abu Dhabi dan di Australia untuk menghubungkan Sydney ke Brisbane,” ujar Gendron lagi. – Euronews. 

Kelajuan 1,000km Sejam, ‘Vacuum Train’ FluxJet Bakal Jadi Tarikan Kanada…[VIDEO]

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Isu rumah MRF: Sidang akhbar jadi gelanggang tikam lidah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker