Wanita saman McDonald’s RM59 juta dakwa hidang Caramel Machiato bercampur baham kimia

Plaintif iaitu Sherry Head mendakwa kejadian berlaku pada Disember 2020 apabila dia membuat pesanan kopi perisa Caramel Machiato menerusi sistem pandu lalu di salah sebuah francais McDonald’s di Alabama.

HOUSTON – Seorang wanita di negeri Alabama, Amerika Syarikat (AS) mengemukakan saman AS$13 juta (RM59 juta) ke atas sebuah restoran makanan segera McDonald’s atas dakwaan dihidangkan cecair kimia berbahaya, lapor akhbar Mirror UK kelmarin.

Plaintif iaitu Sherry Head mendakwa kejadian berlaku pada Disember 2020 apabila dia membuat pesanan kopi perisa Caramel Machiato menerusi sistem pandu lalu di salah sebuah francais McDonald’s di Alabama.

Bagaimanapun, jenis minuman yang diterima bukan kopi tetapi cecair kimia berbahaya, dakwanya.

Perkara itu disedari Head apabila meneguk cecair tersebut yang dikatakan digunakan untuk membersihkan mesin pembuat kopi, sejurus menerimanya daripada kakitangan pandu lalu.

“Saya teguk sedikit sahaja cecair itu dan tekak serta mulut serta-merta menjadi kebas selain tekak seperti terbakar.

“Akibat kejadian itu, saya mempunyai kesan parut kekal di kerongkong dan mungkin memerlukan pembedahan,” jelasnya.

Peguambela Head, Alyssa Baxley berkata, pekerja restoran tidak datang membantu walaupun selepas pihak berkuasa tiba di lokasi kejadian.

“Apabila responden pertama tiba, pekerja McDonald’s enggan membantu, menafikan permintaan daripada kakitangan perubatan untuk menunjukkan kepada mereka botol bahan kimia yang dihidangkan kepada Sherry  walaupun dia memerlukan rawatan kecemasan,” kata Baxley.

Ganti rugi  yang dituntut termasuk  pampasan AS$3 juta (RM13.7 juta) dan ganti rugi punitif AS$10 juta (RM45.6 juta).

Sementara itu, wakil restoran francais McDonald’s berkenaan memaklumkan telah menerima surat tuntutan saman dan akan memberi kerjasama sepenuhnya.

“Kesihatan serta keselamatan pelanggan dan pekerja kami sentiasa menjadi keutamaan. Sejurus selepas mengetahui insiden ini, kami telah menjalankan siasatan menyeluruh untuk memahami fakta kes.

“Kami dimaklumkan aduan telah difailkan di mahkamah di Houston County, Alabama,” kata pemilik dan pengendali restoran terbabit, Gerry Murphy. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tengah berubat ke beromen (Video)

Kambing pun kena rogol, gatal – Janna Nick

Rafizi takut dengan FB Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker