Jangan tipu rakyat dengan beras Madani – Akmal

Jangan tipu rakyat dengan beras Madani – Akmal

Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh menggesa Perdana Menteri Anwar Ibrahim tidak membenarkan cadangan beras putih Malaysia Madani dilaksanakan kerana ia akan menghapuskan terus beras putih tempatan yang lebih murah di pasaran.

Katanya, beras Madani dicadangkan Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal seperti menyokong perbuatan kartel yang mencampurkan beras tempatan dan beras import.



“Pengenalan beras Madani ini menjadikan usaha menentang campuran antara beras tempatan dan import daripada dijual di pasaran seperti sia-sia. Kita perlu terus menentang kartel ini bukan menyokong apa yang mereka buat.

“Jangan tipu rakyat dengan beras Madani. Bila buat beras Madani, beras tempatan campur beras import dan dijual pada harga lebih tinggi daripada beras tempatan, saya percaya tidak akan ada lagi beras tempatan dijual langsung,” katanya di Facebook.

Akmal turut mempersoalkan kewajaran cadangan itu kerana ia seperti membunuh pasaran beras tempatan yang dijual lebih murah berbanding beras Madani.

“Kalau beras Madani dijual di pasaran RM30, maka tidak akan ada lagi beras putih tempatan yang dijual RM26. Peniaga ini daripada dia jual RM26 beras tempatan baik dia jual RM30 untung banyak, sedangkan harga diambil daripada pesawah kita tetap sama,” katanya.



Semalam, Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu, berkata kerajaan belum memutuskan pengenalan satu gred beras putih dikenali beras putih Malaysia Madani diumumkan jawatankuasa menangani harga makanan dan kos sara hidup, Rabu lalu.

Menjelaskan kekeliruan pengumuman oleh Syed Hussin yang juga ketua jawatankuasa itu, Mohamad berkata sebarang ketetapan harus berpandukan Akta Kawalan Padi dan Beras 1994 dan dimaklumkan kepada Jemaah Menteri.

Pengumuman Syed Hussin berhubung penjualan beras putih Malaysia Madani berharga RM30 bagi kampit 10kg mulai 1 Mac ini, menggantikan beras putih tempatan (SST) dan beras putih import (SSI) menimbulkan persoalan ramai termasuk Pengarah Urusan Mydin Ameer Ali Mydin yang meminta penjelasan lanjut kerajaan.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada Jumaat lalu berkata, Mesyuarat Jawatankuasa Pemantauan Pelaksanaan Majlis Tindakan Sara Hidup (Naccol), minggu depan akan memutuskan muktamad tentang harga beras dikawal. FMT



Jangan tipu rakyat dengan beras Madani – Akmal

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Che Ta naikkan elaun mekap Aaisyah RM250 seminggu



Beras Madani ini apa, Ameer Mydin bidas Syed Abu Hussin

Ali Puteh dah cukup duit bayar saman Hidayah



Kedai coli ‘perangkap’ orang alim



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker