Ketakutan Pas terhadap UMNO makin kuat – Penganalisis

Ketakutan Pas terhadap UMNO makin kuat – Penganalisis

Pas dilihat cuba melancarkan perang saraf terhadap UMNO dengan menimbulkan propaganda ketakutan supaya parti itu bekerjasama dengannya pada Pilihan Raya Umum Ke-15 nanti.

Ia susulan naratif yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin Pas sejak kebelakangan ini bahawa Pakatan Harapan (PH) akan kembali berkuasa jika UMNO dan Barisan Nasional (BN) tidak meneruskan Muafakat Nasional (MN).

Pemerhati politik, Dr Jeniri Amir berkata, kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin Pas ini sebenarnya menunjukkan ia semakin kebimbangan menghadapi pilihan raya kerana ‘regunya’ kini tidak sekuat mana.

Ketakutan Pas semakin kuat apabila melihat UMNO langsung tidak gentar untuk berjuang sendirian bersama komponenya, BN dan parti-parti Sabah dan Sarawak yang menyokongnya.

“Lantas, timbul pelbagai kenyataan propaganda daripada Pas yang dilihat cuba menakut-nakutkan UMNO. “Namun, saya percaya UMNO dan BN sudah ada pendirian mereka berdasarkan gerak-geri dan keyakinan komponen itu yang konsisten untuk menghadapi PRU,” katanya.

Jeniri yang mengikuti perkembangan MN secara rapat berkata, secara peribadi beliau memang hairan mengapa Pas memilih untuk bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang rapuh berbanding UMNO.

Bersatu yang memiliki 13 kerusi hanya bergantung kepada kekuatan bekas pemimpin UMNO yang lompat parti sedangkan UMNO mempunyai akar umbi yang kukuh dan setia menyokongnya.

Ditanya sama ada kemungkinan besar UMNO akan melakukan keputusan mengejut dengan ‘menghidupkan’ MN semula, Jeniri berkata, selama ini Pas yang menunjukkan sebagai sebuah parti yang tidak berpendirian, tidak jelas dan tidak konsisten serta sentiasa berubah-ubah dalam MN. “Oleh itu, saya percaya UMNO akan mengikut suara akar umbi untuk tidak bersama MN,” ujar beliau.

Katanya, keputusan Pilihan Raya Negeri Melaka dan Johor serta Sawarak adalah bukti UMNO dan BN tidak perlu regu baharu.

Jeniri menambah, malah rakyat tidak akan menghukum UMNO jika tidak bersama MN kerana tingkah-laku dan sifat-sifat Pas terhadap UMNO cukup terserlah. “Sebelum ini pun UMNO tidak pernah bekerjasama dengan Pas, tiada masalah pun.

Malah tanpa Pas pun saya berpendapat UMNO dan BN akan mendapatkan kerjasama kukuh daripada parti Sabah dan Sarawak yang selama ini tidak senang dengan ideeologi Pas.

“Justeru, tanpa Pas, UMNO dan BN akan diterima baik oleh Sabah dan Sarawak. Lagipun, pada masa ini, rakyat tahu dan bijak menilai kepimpinan parti-parti yang memerintah selepas BN kalah pada PRU14.

“Mereka sudah merasai pentadbiran PH, Perikatan Nasional, justeru rakyat tahu parti mana yang boleh mengembalikan semula kegemilangan Malaysia, meletakkan semula maruah negara di mata dunia,” jelasnya. MG

Ketakutan Pas terhadap UMNO makin kuat – Penganalisis


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Sifu Pemasaran Koyak Selepas Ditanya Soal Kejayaan Bisnes Terdahulu ( Video)

Mat Sabu, Chin Tong dulu rasmi projek yang digantungkah? – Najib

Aiskrim Haagen-Dazs ditarik balik KKM

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker