PM Jepun salahkan polis atas kematian Shinzo Abe

 

Perdana Menteri Jepun, Fumio Kishida bercakap semasa sidang media di Tokyo semalam. – AFP

 

TOKYO – Perdana Menteri Jepun, Fumio Kishida menyalahkan kelemahan polis sebagai punca kematian bekas perdana menteri, Shinzo Abe yang ditembak semasa berkempen minggu lalu, lapor akhbar The Maniachi semalam.

Abe yang merupakan salah seorang ahli politik paling berpe­ngaruh di Jepun, dibunuh pada Jumaat lalu di wilayah Nara, barat Jepun.



Insiden itu mengejutkan Jepun yang merupakan negara dengan kadar jenayah paling rendah dan kawalan senjata api amat ketat.

Gambar dan rakaman video di lokasi kejadian memaparkan seorang lelaki bersenjata mendekati Abe dari belakang, manakala pengawal-pengawal keselamatan menumpukan perhatian ke arah hadapan.

“Saya fikir terdapat masalah dengan langkah keselamatan,” kata Kishida.

Suruhanjaya Keselamatan Awam Kebangsaan dan Agensi Polis Negara sedang menyiasat kejadian itu dan akan menyusun langkah susulan, kata Kishida.



Sebuah pasukan terdiri daripada pegawai polis tiba di ibu pejabat polis wilayah Nara kelmarin untuk siasatan lanjut.

“Saya menggesa siasatan menyeluruh dilakukan dan membetulkan apa yang perlu diperbaiki di samping mengkaji contoh kawalan keselamatan di negara-negara lain,” katanya.

Kishida turut mengumumkan rancangan mengadakan pengebumian negara untuk Abe pada tahun ini dengan mengambil kira sumbangan besar mendiang kepada negara termasuk meningkatkan pakatan Jepun bersama Amerika Syarikat.

“Dengan mengadakan pengebumian negara sebagai me­ngenang jasa Abe, Jepun mempamerkan keazaman untuk tidak menyerah kalah kepada keganasan dan mempertahankan demokrasi secara tegas.



“Jepun juga akan menunjukkan kepada dunia keazaman untuk mengekalkan semangatnya dan membuka laluan ke arah masa hadapan,” kata Kishida. – Agensi

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Tangkapan ikan gergasi ‘oarfish’ cetus kepercayaan gempa dahsyat bakal menyusul

Ambulans terbalik dilanggar jururawat



PH silap besar bila iktiraf tuntutan Sulu – Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker