Cubaan Rajapaksa lari ke Dubai gagal, pegawai imigresen enggan cop pasport

Cubaan Rajapaksa lari ke Dubai gagal, pegawai imigresen enggan cop pasport

COLOMBO – Presiden Gotabaya Rajapaksa yang dijadualkan meletak jawatan esok, dihalang daripada meninggalkan Sri Lanka oleh kakitangan imigresen yang enggan memberikan kerjasama, lapor akhbar South China Morning Post (SCMP).

Rajapaksa melarikan diri ketika berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan menyerbu kediaman rasminya Sabtu lalu ekoran berang dengan krisis ekonomi yang menimpa Sri Lanka.



Beliau kemudian bersetuju meletakkan jawatan yang sepatutnya bermula esok untuk memberi laluan kepada peralihan kuasa secara aman.

Rajapaksa yang masih kebal daripada undang-undang kerana belum meletak jawatan secara rasmi, mahu melarikan diri ke Dubai untuk mengelak kemungkinan beliau ditahan, demikian menurut SCMP.

Bagaimanapun, pegawai-pegawai imigresen enggan pergi ke suite VIP untuk mengecap pasportnya. Presiden itu pula enggan mengunjungi terminal awam kerana takut diserang oleh pengunjung lain

Situasi itu menyebabkan Rajapaksa dan isteri terlepas empat penerbangan ke Dubai dan bermalam di sebuah pangkalan tentera bersebelahan lapangan terbang antarabangsa utama Sri Lanka.



Petang semalam, perkara serupa berlaku pada adik Rajapaksa, Basil Rajapaksa yang merupakan bekas menteri kewangan Sri Lanka.

Basil Rajapaksa juga dihalang daripada menaiki penerbangan ke Dubai.

Basil cuba meninggalkan Sri Lanka tetapi pegawai-pegawai imigresen enggan membenarkan beliau menaiki pesawat, lapor akhbar Daily Mirror. K Online

Cubaan Rajapaksa lari ke Dubai gagal, pegawai imigresen enggan cop pasport




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Amell Pukul Mak Wan sebab diludah, Didie Alias Dedah Hal Sebenar



Lelaki Melayu Pertama ‘Catwalk’ Di Paris Fashion Week

Nak poligami, cari keturunan baik-baik – Puteri Sarah



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker