Pejuang setuju “khemah besar” tapi bukan Anwar jadi Ketua

Pejuang menolak idea bahawa presiden PKR Anwar Ibrahim harus mengetuai pembangkang jika pendekatan “khemah besar” dipersetujui untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan datang.

Mengulas mengenai pendekatan khemah besar itu, Timbalan Presiden Pejuang Marzuki Yahya memberitahu bahawa ia bukan satu-satunya cara untuk menyelesaikan kemelut politik semasa – terutamanya dengan Pakatan Harapan (PH) dilihat telah membuat kesilapan dalam beberapa pilihan raya negeri dan pilihan raya kecil lalu.

Marzuki berkata walaupun Pejuang bersetuju dengan strategi itu, ia tidak boleh menerima kepimpinan Anwar.

“Saya melihat khemah besar (pendekatan) bukan satu-satunya penyelesaian dalam krisis politik (negara) semasa.

“Sejak Langkah Sheraton, kita melihat PH hilang tumpuan, terutamanya semasa insiden pengundian bajet di mana gabungan itu tidak mempunyai keputusan yang jelas.

“Kami bersetuju dengan (pendekatan) khemah besar tetapi pada masa yang sama, kami tidak boleh menerima dan bersetuju dengan pentadbiran Anwar,” katanya dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini, minggu lalu.

Pendekatan khemah besar itu telah disokong oleh beberapa pemimpin PH agar gabungan itu bekerjasama dengan parti pembangkang lain bagi memastikan pertarungan lurus pada PRU15.

Ini selepas pilihan raya negeri Melaka dan Johor menyaksikan BN memenangi majoriti dua pertiga walaupun memenangi kurang daripada 45 peratus undi popular hasil sistem pilihan raya first-past-the-post (FPTP).

Tidak semua setuju dengan khemah besar

Pada 1 Jun lalu, parti Amanah memberitahu bahawa akan terus berjuang untuk menyatukan parti pembangkang di bawah pendekatan khemah besar.

Pengarah komunikasinya Khalid Samad berkata strategi ini harus merangkumi semua parti pembangkang, termasuk Pejuang, Warisan dan Muda.

“Pendirian Amanah ialah pembangkang perlu bersatu. Ini termasuklah Pejuang, Warisan, dan Muda. Kenapa perlu ada khemah besar untuk PH?

“Sudah tentu, konsep khemah besar melibatkan, selain PH, hanya parti pembangkang,” katanya.

Bagaimanapun, timbalan presiden PKR yang baru dipilih Rafizi Ramli menolak cadangan agar partinya dan PH menggunakan pendekatan khemah besar pada PRU15.

Bagi Rafizi, pendekatan khemah besar adalah seperti mencari “khemah baru”, dan bukannya menyelesaikan masalah sedia ada.

Rafizi sebelum ini berhujah bahawa PKR tidak boleh bekerjasama dengan Bersatu, sebuah parti yang dianggap pengkhianat PKR, kerana peranannya dalam meruntuhkan kerajaan pimpinan PH melalui Langkah Sheraton pada 2020.

Marzuki juga berkata PKR dan PH harus belajar daripada pengkhianatan Bersatu dalam rampasan kuasa politik.

Gabungan baru

Sementara itu, Marzuki berkata Pejuang dijangka mendedahkan gabungan baru menjelang PRU15.

Timbalan presiden parti itu berkata gabungan itu akan merangkumi pelbagai parti politik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan individu.

Marzuki bagaimanapun tidak mengetahui secara spesifik mengenai barisan gabungan itu.

“Sudah tentu kita perlu menerima hakikat bahawa sukar untuk kita memenangi PRU akan datang jika kita bersendirian. Bagaimanapun, kita juga dalam perancangan dan (parti) akan mewujudkan satu gabungan untuk kita menyertai PRU.

“Gabungan kita tidak terhad kepada parti politik, tetapi (ia) lebih menyeluruh, menerima individu atau persatuan dan kumpulan yang mempunyai naratif yang sama atau matlamat yang sama – iaitu memperbetulkan negara ini, memulihkan negara yang pernah dihasilkan oleh pemimpin parti kita Dr Mahathir Mohamad.

“Insya Allah, kami akan membuat pengumuman tidak lama lagi mengenai gabungan itu ketika kami menuju ke pilihan raya umum,” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

 


Wanita Bangga Hafal Quran 15 Juzuk, Kemudian Buka Baju Separuh Bogel! Ini Komen Firdaus Wong [VIDEO]

Daging Lembu ‘King of Sado’ Diagih Manfaat Kepada 1,000 Asnaf [VIDEO]

 

Insiden Wanita Hina Islam, Operasi Kelab Komedi Digantung Sementara

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker