Malaysia, Turkiye setuju tingkatkan perdagangan produk makanan

PUTRAJAYA – Malaysia dan Turkiye akan meningkatkan perdagangan produk makanan selain terus menjalinkan kerjasama yang meliputi perkongsian maklumat juga pengalaman dalam usaha untuk memastikan rantaian bekalan makanan sentiasa mencukupi serta stabil.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perkara itu dipersetujui dalam perbıncangan bersama Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan yang berlangsung di Kompleks Presiden di Ankara, Turkiye hari ini.

“Dalam perbincangan ini kami bersetuju bahawa isu keselamatan makanan kian meruncing akibat daripada pandemik Covid-19 malah kini menjadi semakin kritikal ekoran konflik di Ukraine.

“Susulan itu, Malaysia dan Turkiye akan memperkasakan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam sektor makanan bagi meningkatkan keupayaan menghasilkan sumber makanan dan kelangsungan sekuriti makanan untuk berada pada tahap yang stabil,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama Erdogan yang bersiaran secara langsung dari Ankara, Turkiye sebentar tadi.

Menurut Ismail Sabri, beliau dan Erdogan turut membincangkan tentang potensi Malaysia yang bukan sahaja sebagai rakan dagang utama Turkiye sebaliknya Malaysia sebagai pintu masuk dan hab perdagangan ASEAN.

“Kedua-dua negara kini berada dalam pusingan akhir perluasan skop Perjanjian Perdagangan Bebas Malaysia-Turkiye (MTFTA) yang meliputi bidang-bidang baharu seperti pelaburan, perkhidmatan dan e-dagang.

“Saya hargai keyakinan pelabur Turkiye di Malaysia dan yakin perluasan MTFTA akan membuka lebih banyak peluang pelaburan dua hala,” ujar beliau.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata beliau dan Erdogan turut membincangkan potensi untuk Turkiye meningkatkan import minyak sawit Malaysia memandangkan Turkiye merupakan hab pembuatan produk berasaskan sawit bagi pasaran benua Eropah dan Asia Tengah.

“Saya difahamkan Turkiye sedang mempergiatkan penggunaan biodiesel sebagai bahan bakar dalam sektor pengangkutan.

“Malaysia telah memulakan pengeluaran biodiesel berasaskan minyak sawit yang selaras dengan matlamat negara dalam menghasilkan sumber tenaga mesra alam,” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Amell Pukul Mak Wan sebab diludah, Didie Alias Dedah Hal Sebenar

Lelaki Melayu Pertama ‘Catwalk’ Di Paris Fashion Week

Nak poligami, cari keturunan baik-baik – Puteri Sarah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker