Bob Lokman bergantung mesin oksigen

Keadaan Bob Lokman yang bergantung kepada masalah mesin oksigen.

ALOR SETAR: Masih terbayang keceriaan Bob Lokman baik dari segi tingkah laku mahupun pertuturannya yang kini berubah sekelip mata apabila selebriti itu kini tidak lagi mampu seaktif dahulu kerana menghidap masalah jantung.

Begitu juga dengan kudratnya yang terbatas dan terpaksa bergantung kepada mesin oksigen.

“Keadaan lemah sangat. Saya tidak boleh terlampau bergerak atau banyak bercakap. Doktor kata kadar penggunaan bateri jantung saya ini hanya mampu sehingga 10 peratus sahaja. Itulah saya reda, Allah nak uji lagi.

“Semua urusan rumah dan sara hidup sekarang saya terpaksa serah pada isteri (Relawati Daud, 44). Dia dan anak buat serunding untuk jual, sara keluarga,” kata Bob yang juga penulis lirik terkenal dan pendakwah semalam.



Bob yang sekarang menetap di Kota Bharu, Kelantan berkata, beliau terpaksa menghentikan rawatan masalah jantung di Institut Jantung Negara (IJN) sebelum ini kerana tidak mampu membiayai kos yang tinggi.

Rawatan

“Cuma beberapa hari sahaja saya di IJN selepas dapat rawatan di Pusat Rawatan Sultan Ahmad Shah, Universiti Antarabangsa Malaysia, Kuantan di Pahang selama dua minggu sebelum Aidilfitri.

“Kos di IJN pun lebih RM4,500, saya tak mampu sebab itu terpaksa balik rumah,” katanya.

Tidak mahu terus mengalah kata Bob atau nama sebenarnya, Mohd. Hakim Lokman, beliau akan kembali ke Alor Setar pada hujung bulan depan untuk mendapat rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).



Dalam pada itu, menurut Relawati, mereka sekeluarga kini bergantung kepada hasil jualan serunding dan katering termasuk membiayai rawatan suaminya itu.

“Saya juga bercadang nak jual makanan selepas ini untuk tampung hidup. Abang Bob tidak boleh buat apa sekarang kalau gerak lebih atau cakap lebih penat jadi terpaksa guna mesin oksigen.

Jantung

“Kesihatannya makin teruk bukan sahaja masalah jantung tetapi buah pinggang juga. Doktor pantau tak bagi dia dialisis cuma perlu ambil ubat sebab suami tak boleh duduk lama-lama,” katanya.

Menurut Relawati, mereka sekeluarga kini risau memikirkan cara terbaik untuk membawa Bok ke Alor Setar kerana keadaannya yang sukar untuk menaiki kereta untuk tempoh lama.



Bob pernah menjalani pembedahan memasukkan alat Implantable Automatic Cardioverter Defibrillator (IACD) untuk menstabilkan denyutan jantungnya di HSB di sini pada 2020.

Mereka yang ingin memberi sumbangan kepada Bob Lokman untuk membiayai kos rawatannya boleh berbuat demikian melalui akaun milik isterinya, Relawati Daud, 162348359386. – UTUSAN

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Warga emas cedera dipukul penunggang motosikal [VIDEO]



Hakim Arief Emran Dah Tarik Diri, Hakim Nazlan Pula Bagaimana?

Ustaz Abdul Somad diusir dari Singapura

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker