Pergolakan Melaka, MKT perlu main peranan segera

RM45 juta! Itulah kos yang telah digunakan demi sebuah Pilihan Raya Negeri (PRN) di Melaka pada November tahun lalu.

PRN Melaka diadakan selepas pentadbiran Melaka diketuai UMNO/Barisan Nasional tumbang berikutan empat ahli Dewan Undangan Negeri terdiri daripada UMNO sendiri dan parti gabungan angkat kaki.

Lantas, akibat tsunami politik negeri Hang Tuah itu, PRN terpaksa diadakan awal tidak seperti sebelum ini bersama-sama Pilihan Raya Umum.

Namun, sejak seminggu dua lalu, tiba-tiba politik Melaka kembali bergelora. Bersama-sama angin Selat Melaka, ada berita kurang enak yang sedang berkumandang.

Tiba-tiba sahaja tular dakwaan kononnya Ahli Dewan Undangan (ADUN) Lendu, Datuk Seri Sulaiman Md Ali dipaksa menandatangani surat peletakan jawatan sebagai Ketua Menteri.

Walaupun bagi sesetengah pihak, kisah tersebut sekadar desas-desus, namun ternyata ia tidak boleh dipandang enteng. Apatah lagi ada Ketua UMNO Bahagian yang tidak menafikan wujud paksaan oleh pihak tertentu yang memberi tekanan terhadap Sulaiman.

Rentetan itu, lima Ketua UMNO Bahagian bangkit menyatakan ikrar di belakang Sulaiman yang baru memegang jawatan Ketua Menteri selama enam bulan.

Malah, UMNO Bahagian Alor Gajah turut mencadangkan agar Sulaiman dilantik sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka yang kini dipegang Datuk Seri Ab Rauf Yusoh.

Kisah Sulaiman-Rauf yang sering dikaitkan dengan peribahasa Cina ‘dua harimau tidak boleh berada di atas satu bukit’ bukanlah baharu.

Ia sebenarnya sudah kedengaran sejak sebelum PRN Melaka lagi, walaupun tuan punya badan sudah menafikannya. Namun, kali ini apabila ada pihak cuba melagakan atau menangguk di air keruh, maka ia tidak boleh dibiarkan berlarutan.

Presiden parti, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bersama Majlis Kerja Tertinggi UMNO tidak boleh berdiam diri dan perlu melakukan sesuatu.

Politik Melaka tidak boleh dibiarkan berkecamuk lagi. Rakyat baru sahaja membuang undi, maka sekarang orang politik tunaikanlah tanggungjawab dengan aman dan amanah.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


DJ Dave Menyanyikan Lagu Raya Untuk Pandalela Di Hanoi

Farahdhiya tayang paha sebaik habis Ramadan

Gambar MK K-Clique berkahwin cetus huru-hara

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker