Pengotor: Kilang produk soya ada najis tikus diarah tutup

Mohd. Wazer memeriksa keadaan sebuah kilang memproses kacang soya yang kotoro di Batu Lanchang, George Town hari ini. Foto IQBAL HAMDAN

GEORGE TOWN – Najis tikus, lipas dan bekas penutup kacang soya dipenuhi fungus merupakan antara bahan yang ditemui di sebuah kilang memproses produk berasaskan kacang soya di Batu Lanchang di sini semasa operasi Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKNPP) hari ini.

Selain itu, kilang yang beroperasi sejak 10 tahun lalu tersebut juga didapati mengabaikan kebersihan apabila meletakkan bekas berisi kacang soya di atas lantai tandas kilang.

Tambah menjijikkan, kawasan kilang yang menghasilkan produk seperti air kacang soya, tauhu dan taufufah untuk edaran di sekitar pusat bandar raya ini turut berbau hancing dipercayai kesan daripada air kencing tikus.

Pegawai Kesihatan Persekitaran Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM), JKNPP, Mohd. Wazir Khalid berkata, kilang berkenaan pernah diserbu dua tahun lalu, manakala pemiliknya pernah dikompaun dan kilang itu diarahkan tutup kerana tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan.



“Hari ini menerusi intipan yang dijalankan, kita menyerbu semula kilang yang menghasilkan produk soya ini dan mendapati kilang ini amat menjijikkan.

“Kita menjumpai tikus berkeliaran di kilang ini malah najis haiwan perosak ini berada di merata-rata tempat, malah sarang lipas juga turut dijumpai di dalam tempat penyimpanan kacang soya,” katanya ketika Ops Tegar Siri 2 hari ini.

Menurutnya, pemilik kilang memberi alasan bahawa dia tidak mempunyai tenaga kerja yang mencukupi dan tidak dapat menjalankan kerja-kerja pembersihan di kilang tersebut yang mempunyai tiga pekerja termasuk dua warga asing.

 



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Tengku Hassanal Kongsi Momen Bertemu Tengku Aleya, Sempat Kena ‘Sound’ Dengan Raja Permaisuri Agong

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri, Tak Guna Sebarang Sos Pun



Laptop Tak Mampu Beli, Tapi Pakai iPhone – Rani Kulup

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker