Mahathir semua ‘taktau’

Dakwaan bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bahawa buruh paksa bukan isu sebenar di Malaysia ditolak oleh seorang Ahli Parlimen yang turut mengatakan beliau ‘kurang arif’ mengenai perkara itu.

Ahli Parlimen Klang Charles Santiago berkata, beberapa syarikat besar telah mengakui berlakunya pelanggaran itu dan syarikat seperti pembuat sarung tangan perubatan Supermax bersetuju membayar balik kepada pekerjanya potongan yang dibuat daripada gaji dan denda yang dikenakan ke atas mereka.

Produk syarikat itu dikenakan larangan import Amerika Syarikat (AS) atas dakwaan buruh paksa. Sime Darby Plantation Bhd juga baru-baru ini mengumumkan akan membayar balik yuran pengambilan yang dibayar oleh pekerja asingnya.

Santiago berkata, negara seperti Amerika Syarikat, Kanada dan Britain telah menghentikan import produk Malaysia sebelum ini.

Tanpa mengulas lanjut, Mahathir baru-baru ini berkata, dakwaan buruh paksa dan buruh kanak-kanak di kilang pembuatan sarung tangan di negara ini adalah palsu.

“Baling batu dan ia pasti akan terkena seorang yang terselamat daripada amalan buruh paksa,” katanya. “Isunya di sini ialah Malaysia mempunyai tahap monopoli yang tinggi sebagai pembekal dan ramai pembeli antarabangsa tidak mempunyai pilihan selain menggunakan syarikat Malaysia untuk rantaian bekalan mereka,” katanya kepada FMT.Bagaimanapun, Pengarah Eksekutif Inisiatif Utara-Selatan Adrian Pereira berkata, dakwaan buruh paksa terhadap pekerja asing di semua sektor di negara ini sentiasa wujud.

Pereira menambah bahawa adalah penting untuk melihat sejarah pentadbiran terdahulu untuk melihat mengapa penderaan pekerja asing dibiarkan selama beberapa dekad di negara ini.

“Bagaimanakah pekerja asing menggantikan pekerja Malaysia untuk melakukan pekerjaan yang kotor, berbahaya dan sukar? Ini adalah persoalan yang Mahathir perlu renung dasar masa lalu yang dibuatnya untuk melihat jurang dan kesilapan yang dilakukan,” katanya.

Mahathir semua ‘taktau’


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

PRN Johor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker