Masa untuk perwakilan jantina yang sama rata

Setelah menjadi peguam bela untuk perwakilan wanita yang lebih besar dalam kedua-dua sektor swasta dan awam selama lebih daripada 10 tahun, saya berani katakan, perjalanan untuk seorang wanita di Malaysia adalah panjang dan sukar.
Walaupun kemajuan yang dicapai selama ini, masih terdapat stigma sosial yang kuat terhadap pemimpin wanita.
Selama bertahun-tahun, wanita telah berjuang untuk mendapatkan bahagian yang adil dan walaupun telah membuktikan diri mereka, mereka masih menghadapi diskriminasi daripada pelbagai pihak.
Sebagai peguam bela untuk wanita, kami juga menghadapi banyak cabaran daripada rakan sejawat kami yang sering melihat kami tidak berkemampuan dan tidak mampu melaksanakan tugas tertentu.
Ini adalah sesuatu yang diperjuangkan oleh orang seperti kami dan walaupun terdapat sedikit kemajuan, ramai yang masih merasakan tempat wanita berada di dapur.
Banyak negara yang berjaya dipimpin oleh wanita dan ini telah membuktikan diri mereka dalam semua aspek ekonomi dan sosial untuk mendahului banyak negara lain.
Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Menteri kita, Hajjah Zuraida Kamaruddin kerana telah dianugerahkan dua anugerah baru-baru ini sebagai pengiktirafan atas usaha beliau dalam memperjuangkan pemerkasaan wanita yang lebih besar.
Beliau telah menjadi salah seorang penyokong kuat kami dalam memperjuangkan perwakilan wanita yang lebih besar dan lebih ramai pemimpin wanita, terutamanya mereka yang mempunyai kedudukan politik tinggi harus mengikutinya.
Diskriminasi jantina di Malaysia merebak merentasi semua kaum dan mengatasinya haruslah usaha bersepadu oleh semua.
Lebih ramai pemimpin dalam jawatan tertinggi, seperti Zuraida harus mengambil langkah ini.
Selepas Covid-19, ekonomi meningkat pesat dan wanita mahu menjadi sebahagian daripada ini dan bukan hanya pemandu tempat duduk belakang.
Sudah tiba masanya untuk Malaysia mengiktiraf keupayaan kita dan memberi kita peluang dan penghormatan yang sewajarnya.
Jacqueline Tan Chen Boon
Jalan Masjid Negeri
Pulau Pinang
Masa untuk perwakilan jantina yang sama rata

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

PRN Johor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker