Kumpulan tidak divaksinasi berisiko mati

Kumpulan tidak divaksinasi berisiko mati

PUTRAJAYA: Individu tanpa mengira usia yang tidak divaksinasi adalah kumpulan paling berisiko dijangkiti Covid-19 dengan simptom serius termasuk mati.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, kumpulan terbabit mengalami jangkitan pada kategori empat dan lima serta mati berdasarkan rekod yang dikumpul Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, katanya, individu yang menerima vaksin dos penggalak adalah paling terlindung yang mana dapat dilihat kurang kes dijangkiti melibatkan kategori tiga, empat dan lima.

“Kumpulan yang lengkap vaksin dos penggalak mengalami kurang risiko berbanding kumpulan yang tidak divaksinasi dan kumpulan lengkap divaksin tetapi tidak lengkap dos penggalak.

“Ini jelas menunjukkan vaksin dos penggalak dapat memberi perlindungan yang terbaik daripada kematian dan gejala serius Covid-19,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Noor Hisham berkata, semua individu dewasa yang berkelayakan namun belum menerima vaksin dos penggalak digesa segera mendapatkannya dari pusat pemberian vaksin (PPV) yang terdekat secara walk-in.

“Semak PPV di https://vaksincovid.protecthealth.com.my/find Bagi yang telah mendaftar, KKM memohon agar anda hadir ke slot janji terbabit,” katanya. Utusan

Kumpulan tidak divaksinasi berisiko mati


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rumah Kampung di Bota berusia lebih 100 tahun dialih ke Alor Setar

Pesawat MAS Mendarat Sewaktu Taufan Eunice Melanda UK (Video)

Ogy belasah Nazief, viral sehingga ke Rusia (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker