NFA laporan polis terhadap Lalitha tamparan buat Azam Baki

Keputusan polis mengklasifikasikan laporan yang dibuat SPRM terhadap pemberi maklumat Lalitha Kunaratnam di bawah NFA (Tiada Tindakan Lanjut) sebagai tamparan kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki dan SPRM.

Lim menggesa Azam supaya mengambil cuti sehingga dia membersihkan namanya dalam isu yang dibangkitkan oleh Lalitha.

“Tindakan polis telah menguatkan hujah bahawa Azam perlu bercuti sehingga dia dapat membersihkan namanya daripada dakwaan konflik kepentingan yang dibuat terhadapnya pada akhir Oktober tahun lalu,” kata Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu dalam satu kenyataan hari ini.



Dia mendakwa bahawa Azam menunjukkan contoh buruk dengan “cara pendendam” yang dilihat dengan tindak balasnya kepada Lalitha untuk artikelnya – “Business Ties Among MACC Leadership: How Deep Does it Go?”

Lim memetik ulasan wartawan veteran R Nadeswaran di Malaysiakini yang menegaskan bahawa bertanya soalan mengenai maklumat yang tersedia secara umum tidak menjadi kesalahan.

“Mengapa Azam menyaman Lalitha kerana memfitnah dan bukannya menunjukkan contoh awam dalam melindungi hak pemberi maklumat?” soalnya.

Lim berkata dia telah mengemukakan soalan supaya perkara itu dapat dibahaskan di Parlimen apabila ia bersidang semula pada 28 Feb.



Semalam Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Abdul Jalil Hassan mengesahkan status NFA pada laporan polis 9 Feb yang dibuat terhadap Lalitha di balai polis daerah Sentul oleh pegawai SPRM.

“Untuk makluman anda, laporan yang dibuat di Sentul (balai polis) oleh pengadu telah ditanda sebagai NFA kerana ia tidak berkaitan dengan kes yang disiasat oleh unit siasatan jenayah sulit Bukit Aman,” kata Jalil kepada Malaysiakini.

Lalitha, yang turut disaman oleh Azam kerana menulis tentang pemilikan saham bos SPRM itu dalam syarikat senaraian awam, dalam pernyataan pembelaannya menyertakan huraian tugasnya sebagai penyelidik di Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (Pusat C4).

Pegawai yang membuat laporan itu memetik kenyataan yang dibuat oleh Pusat C4 bulan lepas yang menjelaskan Lalitha telah “berhenti menjadi pekerja di Pusat C4 sejak Dis 2020”.



Peguam Lalitha, Manjeet Singh Dillon berkata, SPRM boleh didakwa menghina mahkamah berhubung laporan polis itu kerana perkara ia adalah sebahagian daripada tindakan mahkamah sivil yang sedang berjalan antara anak guamnya dan Azam.

NFA laporan polis terhadap Lalitha tamparan buat Azam Baki


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Resepi Mee Sup Pedas Cina, Bikin Terliur

Juri program ‘najis’, tak hadap kau sekolah tak? – Diva AA



Netizen terkejut tengok harga makanan kayangan di Tanjung Malim (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker