Ramai bimbang episod beraya di perantauan berulang lagi

SHAH ALAM – Tidak sampai lima bulan kerajaan melonggarkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula Oktober tahun lalu, kes harian Covid-19 kini mencatatkan peningkatan yang agak ketara apabila Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melaporkan sebanyak 10,089 kes pada Ahad.

Rentetan daripada peningkatan kes yang dilaporkan itu, rata-rata netizen di media sosial khuatir jika mereka sekali lagi berdepan dengan pelaksanaan PKP, selain terpaksa menyambut Hari Raya Aidilfitri di perantauan sepertimana berlaku dua tahun yang lalu.

Ini kerana kes yang mencatatkan lima angka itu tidak mungkin akan reda dalam waktu terdekat, malah akan mengambil masa beberapa minggu untuk pulih kembali.

Selain itu, ada juga antara mereka mendakwa akan keberkesanan dos penggalak dalam mengawal jangkitan Covid-19.

Mereka berkata, meskipun sudah ada yang menerima dos tersebut, namun kes masih lagi mencatatkan lebih daripada 10,000.

Justeru, dalam soal ini siapakah yang patut dipersalahkan? Adakah rakyat ataupun kerajaan yang didakwa gagal menangani penularan wabak tersebut.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah pada Ahad turut memaklumkan bahawa sekiranya R-Naught jangkitan Covid-19 negara terus kekal pada kadar 12 seperti sekarang, kes harian boleh mencecah 22,000 menjelang hujung Mac ini.

Mengulas kenyataan Dr Noor Hisham itu, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, Malaysia kini sudah sepenuhnya berdepan dengan gelombang varian Omicron.

Beliau menjangkakan, jumlah kes harian akan terus melonjak dan mencecah 15,000 tidak lama lagi.

Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebelum ini telah pun memberikan jaminan bahawa kerajaan tidak akan melaksanakan kembali PKP dan sekatan untuk pulang ke kampung bagi sambutan Aidilfitri tahun ini seperti didakwa pihak tertentu.

Sebaliknya, beliau berkata, jika kes meningkat di sesuatu kawasan, PKP Diperketatkan (PKPD) akan dilaksanakan kerajaan secara bersasar di kawasan terbabit sahaja.

Bagi penulis, PKP secara menyeluruh memang bukan lagi pendekatan yang kita boleh gunakan sekarang kerana ia menjejaskan pelbagai aspek, iaitu ekonomi, pendidikan, kesihatan mental dan sosial masyarakat.

Kerajaan juga sudah pun melaksanakan pelbagai pendekatan terbaik dalam memastikan jangkitan Covid-19 tidak terus menular.

Ini kita dapat lihat apabila kerajaan memperluaskan lagi pemberian vaksin kepada kanak-kanak berusia lima hingga 11 tahun menerusi Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan Kanak-kanak (PICKids) yang telah pun dilancarkan pada 3 Februari lepas.

Selain mengambil vaksin, ubat paling mujarab untuk mengatasi penularan kes ini adalah dengan mendisiplinkan diri mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 seperti kerap mencuci tangan, pakai pelitup muka dan jaga penjarakan sosial.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Keluarga Pelakon Ezzaty Abdullah Ada Dalam Kereta Api Terbakar Di Kelantan, Dukung Nenek Sekali

Lelaki cedera dibelasah kekasih gelap isteri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker