Mat Sentol semakin uzur

KUALA LUMPUR: Pelawak veteran, Mat Sentol, 90, kini dalam keadaan okay, namun kurang sihat sejak beberapa hari lalu berikutan faktor cuaca tidak menentu terutama hujan setiap hari.

Mat Sentol atau nama sebenarnya, Abd Rashid Yahaya yang kini terbaring, tetap bertenaga kerana masih berselera makan dan dijaga dengan baik serta teliti pada aspek pemakanan oleh anak lelakinya, Roslee Rashid, 61.

Roslee dihubungi berkata, dia amat menjaga pemakanan harian bapanya dengan memastikan penyediaan makanan berkhasiat yang dapat membentuk tenaga dan menolak hidangan berminyak.



“Bapa saya sekarang sangat berumur dan uzur. Jadi, saya kena pastikan pemakanan hariannya berkhasiat agar dia ada tenaga menggerakkan badan walaupun terbaring. Alhamdulillah, setakat ini kesihatannya okay.

“Cuma, faktor cuaca tidak menentu akibat hujan setiap hari ketika ini, bapa ada kurang sihat sedikit. Tapi, dia masih mahu makan dan saya masakan hidangan sesuai mengikut saranan pakar pemakanan,” katanya kepada Harian Metro.

Roslee berkata, dia juga memasak sendiri hidangan untuk bapanya dengan menggunakan produk makanan berkhasiat seperti minyak omega yang dilengkapi vitamin.

“Saya pastikan bapa makan sayur-sayuran, ikan, roti tanpa yis, sup tulang yang diambil sup saja campur nasi, kemudian kisar hingga lumat. Semua makanan bapa kena kisar dulu untuk mudah dimakan.



“Setakat ini, selera makan bapa saya sangat bagus terutama suka makan pisang dikisar. Saya juga pastikan bawa bapa keluar bersiar-siar kerana dia suka jalan-jalan dan tak mahu berkurung di rumah saja,” katanya.

Ditanya juga mengenai kewangan, Roslee berkata, bapanya menerima bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM500, manakala barangan keperluan kesihatan seperti susu formula, vitamin, lampin pakai buang dan sebagainya diperoleh daripada Baitulmal.

“Setakat ini, bantuan yang diterima bapa saya daripada JKM dan Baitulmal sangat membantu kami. Malah, kalau ada kurang pun (kewangan) saya sendiri akan usaha cari untuk tambahan kerana rezeki Allah sangat luas.

“Walaupun keadaan saya ini boleh dikatakan ‘warga emas jaga warga emas’, saya okay dan rasa masih kuat lagi demi bapa saya. Sebagai anak, saya akan usaha memberi keselesaan kepadanya.



“Jadi, soal bantuan sebenarnya saya tidak mahu meminta-minta. Kalau ada pihak nak beri sumbangan untuk bapa, saya terima, jika tiada, tidak mengapa sebab faham situasi ekonomi sekarang.

“Tapi, setakat ini bantuan bapa saya terima daripada kerajaan, manakala menerusi persatuan seni rasanya belum ada lagi, termasuk pencen daripada Yayasan Kebajikan Artis Tanahair (YKAT), bapa saya bukan penerima,” katanya.

Terdahulu, Mat Sentol cukup dikenali sebagai pelawak dan pelakon sejak era 1950-an serta pernah membintangi beberapa filem antaranya Mat Tiga Suku, Mat Bond, Mat Toyol, Mat Karong Guni dan Mat Magic.

Kini menetap di Larkin, Johor, seniman berkaliber ini juga pernah aktif menyumbangkan suaranya dalam penyiaran iklan televisyen dan radio seperti Jojo, Tora, Ding Dang dan Apollo.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Batalkan konsert Coldplay? Tiket tak beli bolehlah



‘Tangan tak dapat angkat gelas, kaki lemah, muka herot’ – Esma Daniel

Rusdi Ramli, Sharon berpisah?



Nak maki sampai bila – Ali Puteh

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker