Lembu terputus kepala dibaham harimau

KEMAMAN: Seorang penternak di Kampung Chabang, Kerteh di sini buntu apabila seekor lembunya terputus kepala dipercayai dibaham harimau.

Ramli Mohamad, 62, berkata, kejadian tersebut disedari pada Jumaat lalu ketika dia ke kandang di Bukit Rekan Manis untuk memberi kesemua 25 ekor ternakannya makan.

Katanya, lembu betina berusia lebih setahun itu dikesan hilang dan usaha pencarian menemukan bangkai haiwan berkenaan di kawasan alur sungai yang terletak kira-kira 100 meter dari kandang.

“Saya terkejut melihat kepala lembu terputus dan rahangnya terkoyak. Di samping itu, saya turut menemukan beberapa kesan tapak kaki dipercayai harimau di sekitar kawasan kandang serta kebun,” katanya ketika ditemui pemberita hari ini.

Ramli yang menternak lembu sejak 2018 berkata, bangkai haiwan itu bagaimanapun hilang keesokan harinya ketika dia ke kandang bersama menantu, Mohd Safwan Mat Pilus, 35.

Dia percaya harimau datang kembali ke kebun pada waktu malam atau awal pagi bagi melarikan bangkai lembu tersebut.

“Malah, ada penduduk memberitahu, mereka terjumpa bangkai lembu saya di kawasan hutan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah  Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Terengganu, Loo Kean Seong berkata, pihaknya giat melakukan pemantauan dan penilaian di kawasan berkenaan bagi mengambil tindakan susulan.

“Saya minta penternak dan pekebun agar lebih berhati-hati dan peka dengan keadaan sekeliling di samping melaporkan segera jika ternakan diserang binatang buas,” katanya.


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rupa-rupanya Kamal Adli

Resepi Crab Rangoon Viral Gila

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker