Neutral karbon 2050: Penggunaan bas elektrik akan diperluaskan – Ismail

Neutral karbon 2050: Penggunaan bas elektrik akan diperluaskan – Ismail

PERDANA Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, penggunaan bas elektrik penuh akan dimulakan di Kuala Lumpur, Putrajaya dan bandar besar sebelum diperluaskan ke seluruh negara sebagai menyokong usaha kerajaan bagi negara mencapai status neutral karbon seawal 2050.

Beliau difahamkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah membuat tempahan 60 buah bas elektrik penuh daripada pengeluar bas Kumpulan SKSBus yang akan diperolehi secara berperingkat bermula tahun ini hingga 2023.

Ismail Sabri berharap syarikat bas lain dapat mencontohi usaha DBKL yang memberikan perkhidmatan bas percuma GoKL yang menggunakan bas elektrik bagi menjayakan hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia neutral karbon seawal 2050.

“Untuk mencapai sasaran negara menjadi neutral karbon seawal 2050, semua pihak perlu terlibat,” katanya kepada media selepas melawat kilang integrasi bas elektrik penuh Kumpulan SKSBus di Pulau Meranti di sini hari ini.

Baca artikel berkaitan: Pesta Ponggal erat perpaduan Keluarga Malaysia – PM

Kumpulan SKSBus melalui unitnya SKS Coachbuilders Sdn Bhd mempunyai pengalaman lebih 50 tahun dalam industri pembinaan bas. Ia antara pengilang bas di Malaysia dengan pengesahan sebagai Barangan Buatan Malaysia dan dilengkapi dengan bantuan kilang robotik.

Kumpulan SKSBus sejak 2019 telah bekerjasama dalam bidang teknikal dengan Kumpulan CRRC China iaitu pengilang lokomotif eletrik dan rolling stock terbesar di dunia untuk membina bas elektrik penuh.

Bas elektrik penuh SKSBus mampu melengkapkan perjalanan sehingga 250 kilometer untuk sekali pengecasan. Utv

Neutral karbon 2050: Penggunaan bas elektrik akan diperluaskan – Ismail


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Abu Syafiq minta Idris siasat Tuan Ibrahim dulu

Kau Sorok Celah *** Mak Kau Ke? – Diva AA Bengang Nasi Lemak KFC Tiada Ikan Bilis

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker