Tanpa sekutu, prospek PBM dilihat kelam

Julau MP Larry Sng with the other leaders of Parti Bangsa Malaysia. He said the party would apply to join the Umno-led Barisan Nasional coalition.

Tanpa sekutu, prospek PBM dilihat kelam

Parti Bangsa Malaysia (PBM), yang diterajui sebahagian besarnya oleh bekas tokoh PKR, akan berdepan kesukaran dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang kerana tiada satu pun daripada tiga gabungan politik besar sedia ada berkemungkinan mengalu-alukan mereka, kata penganalisis.

Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari Universiti Sains Malaysia berkata, hasrat PBM untuk menyertai Barisan Nasional (BN) seperti yang dilaporkan adalah “langkah terdesak” kumpulan yang dikaitkan dengan bekas pemimpin PKR, Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin.

Presiden PBM Larry Sng berkata, ia adalah usul daripada perwakilan dan pemimpin parti itu masih belum memutuskan perkara ini.

Bagaimanapun Ahmad Fauzi berkata, bekas ahli PKR bukan Melayu yang menyertai Bersatu bersama-sama rakan seperjuangan berbangsa Melayu berdepan dilema kerana Bersatu berpaksikan orang Melayu dan tidak mementingkan kepelbagaian kaum dalam konteks politik dalaman parti.

Semalam, ADUN Paul Yong dan A Sivasubramaniam dilaporkan meninggalkan Bersatu, tonggak Perikatan Nasional (PN), dan menyertai PBM.

Ahmad Fauzi berkata, BN tidak memerlukan PBM, malah langkah menerimanya akan membawa masalah baharu kepada gabungan itu kerana ini akan mengorbankan Umno, MCA dan MIC.

“Setelah memenangi kerusi mereka (dalam PRU 2018) atas tiket Pakatan Harapan-PKR dan platform anti-BN, PBM akan kehilangan kredibiliti jika menyertai BN yang tidak mempunyai etos reformis,” katanya.

“Apa sahaja perubahan positif yang kita lihat dalam pentadbiran BN-PN sekarang adalah disebabkan oleh keadaan politik berikutan kekalahan mengejut BN pada 2018.”

Ahmad Fauzi berkata, parti teras PN, iaitu Bersatu dan PAS, kurang berkemungkinan untuk menerima PBM kerana ia terdiri daripada “anggota PKR dan Bersatu yang ditolak”.

Katanya, talian hayat politik terbaik PBM ialah berada dalam PKR, jika presiden parti itu, Anwar Ibrahim, bersara sebelum PRU akan datang.

“Namun ini bergantung kepada kesediaan kepimpinan PKR masa depan untuk menerima mereka. Itulah sebabnya penting bagi mereka untuk melihat Anwar digantikan oleh sekumpulan pemimpin yang bersifat ‘pendamai’.”

Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura pula berkata, BN tidak perlu melayan PBM jika ia berasa yakin dapat memenangi kerusi yang dipegang penyandang daripada PBM.

Tambahnya, PBM boleh mengharapkan Warisan atau PN jika BN tidak menerima mereka.

Bagaimanapun katanya, walaupun PBM akhirnya akan bertanding pada PRU secara bersendirian, segelintir pemimpinnya, seperti Sng, boleh mengekalkan kerusi mereka dengan baik kerana mempunyai akses kepada sumber. FMT

Tanpa sekutu, prospek PBM dilihat kelam


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Ada apa dengan 11 Mac, 19 April dan 17 September?

Pelakon Indonesia, Cassandra Angelie kantoi melacur

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker