Amaran ribut petir di 9 negeri malam ini

PETALING JAYA – Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran ribut petir di sembilan buah negeri sehingga 8 malam ini.

MetMalaysia dalam kenyataan berkata, kawasan yang terlibat ialah di seluruh negeri Melaka, Wilayah Persekutuan (WP) Kuala Lumpur dan WP Putrajaya dan beberapa daerah di Perak, Pahang, Selangor, Negeri Sembilan, Sarawak dan Sabah.

“Di Perak, kawasan yang diramal mengalami ribut petir serta hujan lebat dan angin kencang adalah di Kinta, Kampar, Hilir Perak, Batang Padang dan Muallim.

“Selain itu, seluruh kawasan Tanah Tinggi Cameron bakal mengalami cuaca buruk yang sama bagi negeri Pahang manakal di Selangor melibatkan daerah Sabak Bernam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak, Petaling, Hulu Langat dan Sepang,” katanya di sini hari ini.

Tambah MetMalaysia, amaran ribut petir turut dikeluarkan bagi Negeri Sembilan yang dijangka berlaku di Jelebu, Seremban, Port Dickson, Kuala Pilah, Rembau dan Tampin.

Sementara itu, di Sarawak melibatkan kawasan Kuching (Bau dan Kuching), Samarahan (Simunjan), Sri Aman, Sarikei (Pekan dan Julau), Mukah (Dalat dan Mukah), Kapit (Kapit, Bukit Mabong dan Belaga), Miri (Marudi) dan Limbang.

“Cuaca sama juga diramal berlaku di pedalaman Sipitang, Tenom, Beaufort, Keningau dan Tambunan serta di sekitar Pantai Barat dan Sandakan (Tongod),” ujarnya.

Terdahulu, amaran hujan berterusan peringkat waspada dikeluarkan bagi beberapa daerah di negeri Sabah bermula hari ini sehingga esok. – K! ONLINE


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


2 maut dirempuh treler di lorong kecemasan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker