Gambaran kiamat yang Allah ingin kami lalui

Gambaran kiamat yang Allah ingin kami lalui

Bagaikan berada dalam kotak yang digoncang kuat. Itu detik cemas dilalui sekumpulan rakyat Malaysia ketika gempa bumi melanda Maghribi, malam, Jumaat lalu.

Julie Ezwin Othman, 45, berkata, dia ke negara itu bagi menghadiri satu mesyuarat dan melancong bersama suami dan anak lelakinya pada 4 September lalu dan menginap di rumah penginapan milik rakannya di Riad Farasha, Marrakesh.



Katanya, kejadian menakutkan itu berlaku selepas mereka sekeluarga selesai makan malam bersama penuntut Malaysia dan Singapura.

“Ketika bersembang, kami rasa gegaran kuat seolah-olah kami ada dalam kotak yang digoncang kuat. Gegaran itu menyebabkan air kolam renang di penginapan itu juga berkocak kuat dan melimpah keluar selain kami lihat candelier berhayun kuat, kipas siling berbunyi kuat selain banyak barangan bergerak dan jatuh berderai.

“Suami mengalunkan azan dan kami ikut serta sebelum gegaran semakin reda dan berhenti sebaik saja azan selesai,” katanya.

Penulis lirik dan Pengarah Kreatif, Kebudayaan dan Pendidikan yang bermastautin di United Kingdom sejak 22 tahun lalu itu berkata, mereka keluar mencari perlindungan di kawasan lapang bagi mengelak kejadian tidak diingini berikutan struktur binaan di negara itu tidak begitu kukuh dan sangat rapat.



“Kami terdengar bunyi jeritan panik kerana ada gegaran yang menggerakkan menara masjid di depan kami hingga ramai orang lari bertempiaran. Kami memutuskan menuju ke lapangan terbang, namun jalan sesak dan tiada teksi mahu berhenti.

“Dalam keadaan itu, saya digerakkan hati berdoa kami mempunyai misi besar untuk Ummah, saya mohon Allah SWT mempermudahkan urusan kami dan selamatkanlah kami dari bencana ini,” katanya yang menetap di Old Windsor.

Tanpa disangka-sangka katanya, sebuah van berhenti di depan mereka dan dengan bantuan seorang penuntut bernama Nabila dari Rabat yang fasih berbahasa Arab dan tempatan, pemandu lelaki berusia itu sudi menumpangkan mereka.

“Setibanya di lapangan terbang, kami lihat ramai berbaring di kawasan parkir selepas bangunan ditutup kerana ada kerosakan. Kami berbaring ala kadar di atas rumput, namun sukar melelapkan mata kerana masih terkejut.



“Esok paginya, saya lega kerana kami antara yang terawal dibenarkan check in (daftar masuk) untuk pulang ke London,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu menginsafkan dirinya malah menganggapnya sebagai hikmah berikutan berjaya mengharungi situasi genting itu bersama penuntut Malaysia yang baru dikenali.

“Secara jujurnya terlintas dalam fikiran saya, inikah gambaran hari kiamat yang Allah ingin kami lalui sedikit dengan melihat bagaimana goncangan bumi berlaku dan manusia berlari panik menjerit ketakutan dan meraung.

“Saya bersyukur sangat Allah berikan pertolongan melalui pelajar yang kami temui, malah kami menjadi sangat rapat biarpun baru pertama kali bertemu. Allah jadikan asbab kami dipertemukan di Marrakesh untuk lalui pengalaman menakutkan ini dan terharunya mereka bersama kami hingga ke akhirnya sebelum kami bertolak ke London,” katanya yang turut berkongsi detik itu di Instagram, colours_and_ezwin.



Sementara itu, Sayyed Zayd Almahdaly Syed Ahmad, 23, berkata, dia turut merasai pengalaman sama selepas singgah di Marrakesh dalam rangka kembara peribadinya yang dilakukan setiap tahun bagi melihat negara luar.

“Saya berkenalan dengan keluarga Julie Ezwin ketika dalam penerbangan dari London ke Marrakesh sebelum mereka menjemput saya makan malam Jumaat lalu hingga saya bersama mereka melalui detik gempa itu hingga ke lapangan terbang.

“Saya sendiri berjaya keluar dari Marrakesh kira-kira 10 malam kelmarin menuju ke tempat lebih selamat di Casablanca sebelum rancang teruskan lagi perjalanan ke Sepanyol. Syukur semuanya selamat. Saya anggap kejadian ini ada hikmah tersendiri yang ingin Allah tunjukkan atau mungkin memberi ingatan kepada saya,” katanya yang dijangka balik Malaysia sebulan dua lagi.



Setakat ini, gempa bumi bermagnitud 6.8 yang melanda 72 kilometer di barat daya kawasan tumpuan pelancong Marrakesh pada 11.11 malam Jumaat lalu, mengorbankan kira-kira 2,122 mangsa manakala 2,421 lagi cedera. HM

Gambaran kiamat yang Allah ingin kami lalui

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Mana Malique sembunyi?

Hanya saya dan Aslam saja tahu perkara sebenar – Marissa Dania

Aslam, jom jumpa

Konsert bercampur lelaki wanita di Jom Heboh KB, Kerajaan PAS Kelantan membisu

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker