Gorila popular berswafoto mati dalam dakapan penyelamat

Sebaran :

Gorila popular berswafoto mati dalam dakapan penyelamat

SEEKOR gorila yang menjadi terkenal selepas muncul memberikan aski berswafoto bersama dengan seorang ranjer, Andrea Bauma di taman nasional Virunga di Republik Demokratik Kongo, telah meninggal dunia kerana sakit.

Gorila yang berusia 14 tahun itu mati dalam dakapan Anrea Bauma, yang juga merupakan penyelamatnya ketika berusia dua bulan selepas ibu haiwan itu mati dibunuh.

“Dengan kesedihan yang tulus, Virunga mengumumkan kematian gorila gunung yatim piatu tercinta, Ndakasi, yang berada di bawah jagaan Pusat Senkwekwe selama lebih dari satu dekad.

“Ndakasi menghembuskan nafas terakhirnya dalam pelukan pengasuh dan teman seumur hidupnya, Andrea Bauma,” kata pernyataan itu, sambil menambah bahawa dia meninggal pada 26 September setelah penyakit berpanjangan dan keadaan kesihatannya merosot.

Ndakasi baru berusia dua bulan ketika renjer mendapati haiwan betina itu berpaut pada tubuh ibunya yang tidak bernyawa, yang telah ditembak oleh militia bersenjata pada tahun 2007.

Bauma mententeramkan Ndakasi pada malam pertama beliau ditemui dengan mendakapnya ke dada. Beliau sejak itu terus merawat dan menjaga gorila tersebut.

Ndakasi dipindahkan ke Pusat Senkwekwe setelah ditubuhkan pada tahun 2009 dan tinggal bersama gorila lain yang dianggap terlalu rentan untuk kembali ke alam liar.

Ndakasi tampil dalam pertunjukan dan filem dokumenter Virunga, dan dia mendapat kemasyhuran di internet pada tahun 2019 melalui foto yang diambil oleh Mathieu Shamavu, seorang renjer dan pengasuh, yang memaparkan dia berdiri santai dengan dua kaki dengan perutnya di sebelah gorila lain, Ndeze.

“Adalah suatu keistimewaan untuk menyokong dan merawat makhluk yang penuh kasih itu,” kata Bauma dalam satu pernyataan.

“Sifat dan kecerdasan manis Ndakasi inilah yang membantu saya memahami hubungan antara manusia dan kera yang hebat dan mengapa kita harus melakukan segala daya untuk melindungi mereka.”. SM


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Pasangan 50 tahun ke atas lebih nikmat hubungan intim


Sebaran :

Leave a Reply