Artis Perjelaskan Alasan Bina Patung Gergasi Bentuk ‘Miss V’ di Lereng Bukit

Patung gergasi dengan bentuk vagina di Usina de Arte, sebuah taman seni luar bandar di negeri Pernambuco, timur laut Brazil telah menimbulkan kontroversi. Patung itu menjadi buah mulut masyarakat di Brazil.

Seperti yang dilaporkan oleh CNN, patung itu yang diberi nama Diva, diperbuat dari konkrit dan resin dengan panjang 33 meter. Patung itu dibuat oleh artis Juliana Notari dan diletakkan di lereng bukit muzium terbuka.

Foto: Facebook Juliana Notari

 



Foto: Facebook Juliana Notari

Notari menyiarkan karya itu di Facebook pada 30 Disember, yang memperincikan bagaimana lebih daripada 20 lelaki mengerjakan patung buatan tangan itu, yang berukuran 16 meter lebar dengan kedalaman 6 meter.

Foto: Facebook Juliana Notari
Foto: Facebook Juliana Notari
Foto: Facebook Juliana Notari

Maksud Di Sebalik Pembinaan Patung ‘Diva’

Minggu lalu, Notari menjelaskan bahawa patung itu menggambarkan faraj dan luka yang mempersoalkan hubungan antara alam dan budaya dalam masyarakat phallocentric dan anthropocentric.

“Dalam ′ Diva “, saya menggunakan seni untuk berdialog dengan isu-isu yang merujuk kepada isu gender dari perspektif wanita yang digabungkan dengan masyarakat barat cosmopocentric dan anthropocentric. Pada masa ini, isu-isu ini menjadi semakin mustahak. Oleh itu, ini mengubah perspektif hubungan kita antara manusia dan bukan manusia.” jelasnya

Lama kelamaan, patung itu menjadi kontroversi yang diperdebatkan oleh sebilangan pihak dengan pandangan berbeza.



Perdebatan itu berlaku di ruangan komen yang disiarkan oleh Notari mengenai Diva di Facebook peribadinya. Ada yang menyokong dan juga mengkritik.

Seorang ahli politik Bolsonari, Olavo de Carvalho, mengkritik karya Notari melalui akaun Twitternya. Dia seolah-olah mencadangkan patung zakar raksasa sebagai cara untuk menandingi Diva.-Murai.my

Safiey Ilias Nak Baiki Payudara Dan Mata Pula..”Kali Ini Nak Buat Kuyu-Kuyu Sikit ala Patung Barbie”.



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker