Garam Antara 5 jenis Makanan Punca Kulit Berminyak

Garam Antara 5 jenis Makanan Punca Kulit Berminyak

MAKANAN bukan hanya memberi pengaruh besar terhadap berat badan dan kesihatan tetapi ia juga boleh memberi kesan kepada keadaan kulit, rambut dan kuku.

Produk kecantikan mungkin dapat membuatkan kulit bersih dan bebas daripada minyak namun tanpa mengawal pemakanan, penggunaan pelbagai produk belum tentu dapat memberikan hasil positif.

Sebenarnya terdapat pelbagai makanan yang dapat memicu penghasilan minyak berlebihan yang sekali gus menyebabkan pelbagai masalah kulit seperti jerawat dan kulit berminyak.

Berikut adalah beberapa jenis makanan yang boleh menyebabkan kulit anda berminyak.

1. Garam

Garam adalah salah satu makanan yang memberi kesan buruk kepada kesihatan kulit.

Pengambilan garam berlebihan dapat menyebabkan dehidrasi selain pengekalan air di dalam badan. Ia juga boleh meningkatkan kadar minyak ketika kulit cuba melawan dehidrasi akibat garam.

Sebaik-baiknya, hindari makanan yang tinggi kandungan garam dan sekiranya memasak kurangkan penggunaan garam dalam masakan seperti sup atau menggoreng.

2. Daging merah

Daging merah mengandungi lemak tepu yang tinggi. Lemak tepu ini dapat meningkatkan keradangan pada kulit dan menyebabkan penghasilan minyak berlebihan.

Sebagai alternatif gantikan diet anda dengan daging putih seperti ikan dan ayam.

3. Gula

Jika garam mampu membuatkan kulit menjadi berminyak, bagaimana pula dengan gula? Rupa-rupanya gula turut memberi kesan yang sama seperti garam.

Kajian juga menunjukkan makanan dengan kadar gula yang tinggi akan meningkatkan penghasilan IGF-1, iaitu hormon peptida yang merangsang penghasilan minyak berlebihan pada kulit.

4. Produk tenusu

Kajian mendapati susu rendah lemak cenderung memicu pertumbuhan jerawat akibat kulit berminyak kerana ia mengandungi IGD-1. Alternatif untuk produk susu yang tidak menyebabkan kulit berminyak adalah susu segar.

5. Makanan bergoreng

Makanan bergoreng tinggi kandungan lemak tepu yang berpotensi menyebabkan keradangan kulit dan akhirnya kulit menjadi berminyak.

Gunakan minyak zaitun untuk memasak yang dapat menghindarkan lebihan minyak pada kulit anda.-mSTAR

Garam Antara 5 jenis Makanan Punca Kulit Berminyak


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Harga emas merudum dipengaruhi sentimen ekonomi AS

Bengang selalu ‘dibandingkan’, cucu bakar rumah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker