Kehebatan Kerajaan Melayu Islam Melaka perlu dikembalikan

Kehebatan Kerajaan Melayu Islam Melaka perlu dikembalikan

WALAUPUN Malaysia telah merdeka selama 64 tahun, kita seharusnya sedar bahawa hakikatnya negara kita sekadar merdeka dari penjajahan kuasa kolonial secara fizikal, tapi ketaatan, cara fikir dan budaya hidup masih lagi dijajah.

2. Walaupun kita gembira dan berbangga dengan keadaan rakyat dan negara yang jauh lebih baik berbanding ketika dijajah, namun kita jangan sesekali lupa keadaan negara kita selepas kemerdekaan pada 1957 jauh lebih teruk dari sebelum dijajah oleh Portugis pada tahun 1511.

3. Kita harus berusaha untuk kembali kepada keadaan negara sebelum dijajah Portugis pada tahun 1511, bukan sekadar merasa selesa dengan keadaan negara yang lebih baik berbanding ketika dijajah selama 446 tahun.

4. Kehebatan Kerajaan Melayu Islam Melaka adalah kayu ukur kemerdekaan kita. Kemajuan pentadbiran dan kehakiman, teknologi perkapalan, ekonomi/perdagangan, tamadun budaya dan bahasa Melayu serta perhubungan luar yang diiktiraf dunia perlu sama-sama dikembalikan.

5. Apatah lagi selepas merdeka, arus kerosakan dari Barat seperti New World Order (NWO), globalisasi dan pelbagai serangan pemikiran yang berlaku secara agresif dan berterusan menyebabkan keadaan lebih buruk.

6. Malangnya, rasa selamat dan menang (psychological safety) yang palsu selepas kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957 menyebabkan bangsa kita alpa dan terus dibawa arus kemodenan.

Kuasa politik Melayu kini makin lemah

7. Untuk melakukan perubahan atau transformasi mega, kita perlu mengambil pengajaran dari punca kejatuhan empayar Melaka dan kemasukan British ke Tanah Melayu iaitu kelemahan pentadbiran/rasuah, perpecahan/pergaduhan dan kemunduran ekonomi.

8. Formula kejayaan asas yang pertama ialah amanah dan kecekapan pentadbiran (qawiyul amin). Senario politik hari ini yang penuh dengan rasuah dan salah laku menunjukkan para pemimpin kita hanya mengulangi kesilapan sama yang telah menyebabkan kita dijajah sebelum ini.

9. Ramuan kedua ialah perpaduan demi memenangkan agenda negara bukan berasaskan parti/bangsa/individu pemimpin semata-mata. Perpecahan antara kaum Melayu Islam dan Tamil Islam ketika Bendahara Tun Mutahir memerintah Melaka adalah antara punca kejatuhan Melaka.

10. Hari ini keadaan sama yang berlaku dengan perpecahan teruk di kalangan ahli politik Melayu Islam menyebabkan parti yang memiliki bilangan kerusi tertinggi dalam Dewan Rakyat hari ini ialah parti DAP dengan 42 buah kerusi.

Moga Allah SWT selamatkan negara kita dan memberikan kita makna kemerdekaan sebenar apabila tunduk memerintah negara berpandukan acuan wahyu-Nya.

Ir Ts Muhammad Lukman Al Hakim
Setiausaha Agung BERJASA

Kehebatan Kerajaan Melayu Islam Melaka perlu dikembalikan


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Kuasa politik Melayu Islam perlu diperkasakan pada PRU-15

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker