Sukan Asia: Azeem Fahmi ungguli saringan ketiga, berjaya mara ke separuh akhir

Sukan Asia: Azeem Fahmi ungguli saringan ketiga, berjaya mara ke separuh akhir

Azeem (tengah) mengungguli saringan ketiga 100m di Sukan Asia Hangzhou

HANGZHOU: Pelari pecut negara, Muhammad Azeem Fahmi membuktikan dia berada di landasan untuk menyumbangkan pingat buat negara di temasya Sukan Asia Hangzhou kali ini apabila mengungguli saringan ketiga acara 100 meter (m).

Beraksi di Stadium Olimpik Hangzhou, Azeem tampak bersahaja tanpa perlu memerah keringat untuk menguasai acara itu dengan catatan 10.28 saat (s).Azeem Fahmi

Tempat kedua dalam saringan itu dimenangi Hassan Taftian dengan catatan 10.42s manakala atlet dari Oman, Ali Anwar Ali Al Balushi, ketiga, 10.47s.



Azeem ketika ditemui berkata, sasaran utamanya adalah untuk layak ke final dan membuktikan kepada pesaingnya iaitu Hassan, bahawa siapa yang lebih pantas kali ini.

“Ini amaran saya kepada Hassan. Dia selalu bermain psikologi dengan saya sejak Kejohanan Dunia dan juga ATF (Kejohanan Olahraga Asia).


Baca Artikel Menarik:


Azeem Fahmi bakal disahkan sebagai Raja pecut di Sukan Asia




“Hari ini, saya buktikan kepada dia, dia sudah berusia, sudah masa untuk dia bersara,” katanya.

Azeem bagaimanapun perlu lebih berwaspada apabila turun beraksi di separuh akhir apabila seteru utamanya dari Thailand, Puripol Boonson turut layak ke peringkat berkenaan selepas merekodkan masa 10.13s ketika saringan keempat.

Azeem mengakui dia sebenarnya tidak gemar berlari di waktu malam dan ia adalah pengalaman pertamanya berlari di waktu itu selepas enam tahun.

“Saya tak suka berlari waktu malam. Tapi itulah jadual tuan rumah dan kita perlu ikut. Bagi saya, berlari waktu malam seperti kurang oksigen mungkin sebab saya sudah biasa berlari waktu pagi.



“Walau apapun saya tetap akan beri yang terbaik untuk negara dan sasaran sekarang adalah mara ke final seterusnya sumbangkan pingat buat Malaysia,” katanya.


Baca Artikel Menarik:

Kieda Crepe gaduh dengan Abang Kopi pula


Sementara seorang lagi wakil negara, Khairul Hafiz Jantan turut menempah tiket ke separuh akhir yang akan berlangsung 7.30 malam esok.



Khairul merekodkan masa 10.48s pada saringan kelima menamatkan perlumbaan di kedudukan keempat.

Turut beraksi dalam seringan itu adalah bekas juara remaja dunia 2018 dari Indonesia, Lalu Muhammad Zohri yang mengungguli saringan itu dengan catatan 10.22s.

Dalam aksi wanita, wakil negara, Zaidatul Husniah Zulkifli gagal melayakkan diri ke peringkat akhir apabila menamatkan saringan ketiga di kedudukan keenam dengan catatan 12.11s.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Ramai orang terkejut matahari bertukar warna biru

 

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Dr Syazwani ‘superhero’ dalam pesawat Turkish Airlines, banggakan negara

Jasmin Hamid pakai Proton Wira, dah miskin ke?

Meerqeen, Ameera Khan dating di Paris? (Video)

13 sebab mahkamah tak patut gugur pertuduhan Muhyiddin

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker