Ramasamy jangan jolok sarang tebuan – Pemuda UMNO

Ramasamy jangan jolok sarang tebuan – Pemuda UMNO

Setiausaha Pemuda Umno Hasmuni Hassan memberi amaran kepada Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy supaya tidak “menjolok sarang tebuan”.

Hasmuni berkata demikian susulan gesaan Ramasamy agar memecahkan dasar monopoli kaum tertentu dalam sektor perkhidmatan awam.

Hasmuni dalam kenyataannya hari ini berkata antara sebab kekurangan kaum Melayu di sektor perkhidmatan awam adalah isu gaji kecil, yang tidak menarik minat komuniti berkenaan.

Katanya, ia berbeza dengan kaum Melayu yang lebih sanggup berkhidmat dengan kerajaan atas semangat patriotisme.

“Tidak ada diskriminasi kepada mana-mana kaum untuk menyertai perkhidmatan awam kerana jawatannya ditawarkan secara terbuka dan pemilihannya dibuat dengan saringan yang memenuhi piawai dan kehendak pekerjaan itu sendiri.

“Ramasamy jangan bermain api atau ‘menjolok sarang tebuan’ dengan sengaja membangkitkan perkara ini hanya disebabkan perasaan prejudis beliau terhadap perdana menteri (Anwar Ibrahim).

“Ramasamy mungkin takut dengan bayang-bayang sendiri atau tidak yakin dengan perdana menteri disebabkan konsep Malaysia Madani yang membangkitkan semangat kebangsaan yang sejati,” katanya..

Semalam, Ramasamy menyifatkan perkhidmatan awam di negara ini telah “kejang” (ossified) dan perlu menjalani pembaharuan.

Ramasamy menggesa Anwar mereformasikan perkhidmatan awam untuk memecahkan dasar monopoli kaum tertentu yang menurutnya dilaksanakan semasa era kepimpinan Dr Mahathir Mohamad.

Menurut pemimpin DAP itu, perkhidmatan awam di Malaysia kebanyakannya dimonopoli oleh kaum bumiputera dan Melayu dari Semenanjung, dengan penyertaan kecil bumiputera bukan Islam dan bukan Melayu, selain Cina dan India.

“Dasar perkauman sebegini tidak boleh dipertahankan lagi, bukan ketika kerajaan perpaduan berkuasa,” kata Ramasamy.

Mengulas lanjut, Hasmuni turut menepis kenyataan Ramasamy yang menurutnya seolah-olah mengatakan orang Melayu tidak boleh pergi jauh hanya dengan bergantung dengan bekerja di sektor awam semata-mata.

“Saya mahu menjawab Ramasamy jangan menghina orang Melayu seolah-olah orang Melayu ‘tidak boleh pergi jauh’ dan hanya bergantung pada bekerja dengan kerajaan semata-mata. Isu ini tidak perlu disebut-sebut lagi pun.

“Orang Melayu bekerja dengan kerajaan disebabkan rasa tanggungjawab, kesetiaan dan kredibiliti mereka dalam pekerjaan tersebut.

“Mereka memasuki perkhidmatan awam dengan kredibiliti mereka, melalui proses saringan yang terbuka dan standard,” katanya. Mk

Ramasamy jangan jolok sarang tebuan – Pemuda UMNO

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Fizo Omar Vs Mawar

Kartunis Turkiye, Palestin sekolahkan Charlie Hebdo

Kantoi bercium di kelab malam, kekasih pelakon tuntut janji (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker