80% gangguan seksual di sekolah oleh guru, kata NGO

PETALING JAYA: Sebanyak 79.4% daripada hampir 300 kes gangguan seksual di institusi pendidikan melibatkan pendidik dan pihak berkuasa sekolah, menurut kajian oleh All Women’s Action Society (Awam).

NGO itu berkata ia telah menganalisis 275 testimonial mengenai ‘pemeriksaan haid’ mengejut, gangguan seksual dan pembulian di sekolah yang dikongsikan dengan Awam selama 10 hari, bulan lalu.

“Seramai 311 pelaku disebut, dan daripada jumlah itu 247 adalah guru, guru agama dan warden,” kata Awam dalam kenyataan hari ini.



Berhubung pemeriksaan haid, katanya, perkara itu dilakukan dalam konteks “amalan yang telah dilihat sebagai biasa dan dipersetujui serta dilaksanakan guru, ustaz serta ustazah.”

Analisis itu turut mendapati 125 kes melibatkan pemeriksaan haid, 108 pembulian dan 88 gangguan seksual.

Walaupun tidak semua mangsa mendedahkan usia mereka ketika kejadian, Awam berkata 99% daripadanya melibatkan kanak-kanak.

Lantang pejuang isu Palestin, Heliza dapat amaran IG



Ramai daripadanya dilaporkan mengalami lebih daripada satu bentuk pencabulan, yang berlaku di sekolah rendah, menengah serta asrama, selain kolej, pusat jagaan dan kem sekolah.

“Subkumpulan usia antara 13 hingga 15 tahun, ketika pelajar khususnya perempuan mengalami perubahan akil baligh, didapati tahap usia gangguan seksual dan pembulian paling banyak berlaku,” katanya.

Tambahnya, 6.2% melibatkan lelaki yang mengalami pencabulan seperti puting dicubit, bahagian sulit diraba, selain dibogelkan orang yang dilihat berkuasa bertujuan mencari tanda-tanda telah baligh.



Awam menggesa Kementerian Pendidikan segera mencari penyelesaian jangka panjang untuk memastikan institusi pendidkan di negara ini kekal sebagai ruangan yang selamat.

Ia turut menggesa kementerian berganding bahu dengan organisasi awam untuk melaksanakan “latihan pemekaan jantina” dalam kalangan pihak berkuasa sekolah di seluruh negara, selain bekerjasama dengan Lembaga Kaunselor Malaysia (LKM) bagi memperbaiki perkhidmatan kaunseling di sekolah-sekolah.

LKM adalah badan berkanun di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Kumpulan itu turut menggesa perubahan kurikulum serta kod amalan di maktab perguruan supaya turut merangkumi pemekaan dan kesedaran mengenai jantina.



 

 

Covid-19: 4,865 kes baru dan 47 kematian




Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook My KMU NeT


‘Hang tidak takut azab Allah?’ pendakwah kesal Instagram dikunjungi akaun lucah



 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker