Persatuan perubatan bimbang kualiti alat ujian Antigen RTK di pasaran


Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) Dr Subramaniam Muniandy mengatakan pihaknya bimbang terhadap kualiti beberapa alat ujian Antigen RTK yang terdapat di pasaran dan mahu Kementerian Kesihatan segera melakukan audit.

“Terdapat sekitar 17 kit uji Antigen RTK yang telah diluluskan oleh Pihak Berkuasa Peranti Perubatan (MDA) tetapi tidak semuanya berkualiti.

“MMA telah menerima aduan dari sebilangan pengamal perubatan mengenai beberapa kit ujian RTK Antigen yang digunakan untuk pemeriksaan Covid-19 kerana beberapa alat ini gagal mengesan kes positif,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.



“Kami sangat bimbang kerana keputusan negatif palsu dalam hasil ujian juga dapat menyebabkan penularan Covid-19 dalam masyarakat,” tambahnya.

Prosedur operasi standard (SOP) untuk Covid-19 menetapkan bahawa mereka yang mendapat keputusan ujian positif melalui pemeriksaan Antigen RTK perlu mengambil ujian PCR RT untuk pengesahan.

“Para pengamal khuatir bahawa dengan banyak kit yang ada sekarang, apakah audit berkala dilakukan setelah kit diluluskan dan dilepaskan ke pasaran?

“Kualiti antigen RTK sangat penting bagi pengamal perubatan mengesan kes positif,” kata Subramaniam.



Subramaniam juga berkata pengamal perubatan bimbang dengan kemampuan alat ujian Antigen RTK dalam mengesan varian yang lebih baru.

Justeru, MMA mendesak Kementerian Kesehatan melalui MDA untuk segera melakukan audit diikuti dengan audit berkala pada semua alat uji RTK Antigen yang kini tersedia di pasaran.

“Juga harus ada platform yang tepat dalam talian untuk para pengamal perubatan membuat aduan mengenai setiap masalah yang dihadapi ketika menggunakan alat uji itu.

“Selain itu, MMA juga bimbang terhadap kurangnya ketelusan dalam proses kelulusan kit ujian air liur.



“Kami berharap tidak ada orang tengah yang mengambil kesempatan dari situasi Covid-19 melalui pengkomersialan alat ujian atau monopoli pasaran.

“MMA memandang serius amalan tersebut yang seharusnya tidak mendapat tempat dalam penjagaan kesihatan negara kita,” kata Subramaniam. Mk

MMA: Lakukan saringan besar-besaran di kawasan Hide



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker