RM135 juta diperlukan untuk dibaiki 8 empangan rosak

Pemeriksaan keselamatan oleh “Flying Squad” terhadap lapan empangan berisiko yang dilakukan antara 2021 dan 2022 mendapati ia mengalami kerosakan perlu dibaiki selain daripada penyelenggaraan.

Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim dalam kenyataan berkata lapan empangan itu adalah Empangan Muda dan Ahning di Kedah, Empangan Jor dan Mahang di Perak, Empangan Sultan Abu Bakar di Pahang, Empangan Babagon di Sabah, Empangan Bakun di Sarawak dan Empangan Kenyir di Terengganu.

Hasil pemeriksaan “Flying Squad” itu menemukan pembentukan enapan yang tinggi di kolam takungan, kerosakan peralatan instrumentasi dan kawalan air, tirisan, kerosakan integriti struktur konkrit, hakisan tanah dan kesan runtuhan.



Kementerian berkata, kos pembaikan dan penyenggaraan bagi lapan empangan berkenaan dianggarkan mencecah RM135.82 juta dan pemilik empangan perlu menyediakan peruntukan khas bagi penyelenggaraan.

“Sebagai langkah interim, sekiranya terdapat keperluan mendesak, kerajaan persekutuan bersedia menimbang untuk menyediakan sokongan kewangan kepada pemilik empangan yang tidak mempunyai sumber kewangan,” katanya.

Kementerian itu juga bercadang meneruskan fungsi “Flying Squad” untuk membuat pemeriksaan ke atas empangan lain terutama yang berusia lebih 50 tahun.

Katanya, struktur dan tanggungjawab “Flying Squad” juga akan diperkukuhkan kepada struktur tetap dikenali sebagai Pusat Teknikal Empangan (DTC).



Pasukan “Flying Squad” merupakan struktur ad hoc diselaraskan oleh Bahagian Bekalan Air dengan keahlian terdiri daripada pakar pelbagai jabatan teknikal seperti Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengairan dan Saliran, Tenaga Nasional Bhd, Lembaga Kemajuan Pertanian Muda, Institut Penyelidikan Air Kebangsaan Malaysia dan Jabatan Mineral dan Geosains serta pihak swasta.

Kementerian berkata, pemeriksaan empangan oleh “Flying Squad” mengguna pakai garis panduan pemeriksaan keselamatan empangan yang dibangunkan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran iaitu Garis Panduan Pengurusan Keselamatan Empangan di Malaysia (MyDams).

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

GV10: Peminat mahu Kak Lina Pom Pom kembali, Elly Mazlein tak gedik

Ira Kazar terima kifarah – Nur Nilam



Jiggy komen pakaian renang Dhabitah

Tuah wajah iras Mira Filzah dapat watak utama



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker