50 tahun menanti, 300 penduduk Tanjung Tokong terima rumah yang dijanjikan

GEORGE TOWN: Setelah menunggu hampir 50 tahun, baki peneroka perkampungan nelayan Melayu Kampung Tanjung Tokong yang berusia berabad-abad menerima kunci pangsapuri baharu mereka hari ini daripada UDA Holdings Bhd milik kerajaan.

Syarikat itu mengumumkan bahawa lebih daripada 300 keluarga telah menerima pangsapuri tanpa bayaran di Pangsapuri Warisan Tanjung (Fasa 4A) yang baharu dibina di tapak kampung lama.

Perjuangan untuk mendapatkan kediaman bermula seawal tahun 1972 ketika Allahyarham perdana menteri Abdul Razak Hussein berjanji bahawa kampung warisan akan dibangunkan dan peneroka lama diberi rumah.



Sebilangan penduduk menetap di flat yang dibina oleh UDA sejak 1980-an sementara selebihnya tinggal di rumah transit berhampiran tapak projek pangsapuri selama lebih dari tujuh tahun.

Dalam satu kenyataan hari ini, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata pangsapuri Warisan Tanjung Fasa 4A yang berkeluasan sekurang-kurangnya 800 kaki persegi setiap satu, akan segera diserahkan kepada peneroka yang layak.

“Rumah penduduk kini dalam keadaan usang dan mereka harus berpindah ke rumah baru secepat mungkin.

“Harga hartanah di Pulau Pinang memang di luar kemampuan masyarakat bumiputera. Syabas kepada UDA kerana usaha ini membolehkan mereka memperoleh hartanah di kawasan strategik,” katanya.



Junaidi berkata, pangsapuri tiga bilik tidur itu mempunyai nilai pasaran sekitar RM400,000 setiap satu. Terdapat 210 unit di lima blok pangsapuri enam tingkat, dan 340 unit pangsapuri 800 kaki persegi di lima bangunan sembilan tingkat lagi.

Kompleks pangsapuri dibina di atas tanah seluas lapan ekar dengan kos RM84 juta, katanya.

Dari tahun 1980-an, dilaporkan UDA telah membangun 4,455 unit rumah di daerah Tanjung Tokong melalui projek Warisan Tanjung dan Desiran Tanjung. Projek ini merangkumi pangsapuri kos rendah, pangsapuri kos sederhana, unit penempatan semula, perumahan dan pejabat kedai yang mampu milik.

Perjuangan peneroka asal untuk kediaman mereka di kampung itu merujuk kembali kepada pentadbiran Razak, di mana pada tahun 1972 Allahyarham berjanji untuk membangunkan semula kawasan seluas 48 ekar itu melalui UDA. Peneroka, yang tidak memiliki tanah itu, diberitahu bahawa mereka akan diberikan rumah baru di tapak yang sama.



Kampung dahulunya mempunyai tapak yang cukup luas, telah diambil alih oleh pemaju kelas atas dan perbandaran.

Lama-kelamaan, penduduk kampung dipindahkan ke rumah pangsa kos rendah dan ramai yang enggan berganjak dengan banyak usaha pengusiran gagal.

Tanah itu juga disenaraikan sebagai tapak warisan terancam oleh kumpulan warisan, dengan kerajaan negeri Pulau Pinang mengisytiharkan sebagai “Kampung Warisan” pada tahun 2011, serta berikrar untuk hanya meluluskan pelan pembangunan jika aspek asal kampung itu dipelihara.



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker