Dua pegawai Imigresen dituduh terima suapan lebih RM150,000

Dua pegawai Jabatan Imigresen dihadapkan ke Mahkamah Sesyen atas pertuduhan menerima suapan berjumlah RM154,340 sejak Apr 2018 sehingga Nov 2019.

Tertuduh pertama Mohamad Hariss Rosli, 27, yang didakwa atas 31 pertuduhan menerima rasuah mengaku bersalah atas 18 pertuduhan, bagaimanapun beliau mengaku tidak bersalah atas 13 lagi pertuduhan dan mohon dibicarakan.

Tertuduh kedua, Fasmawi Ab Wahab, 24, pula mengaku bersalah atas dua pertuduhan ke atasnya.

Mengikut kertas pertuduhan, Mohamad Hariss yang bertugas di Jabatan Imigresen, Johor didakwa memperoleh wang daripada beberapa individu yang mempunyai hubungan kerja rasmi melalui akaun Maybank Islamic Berhad yang beralamat di Kota Bharu yang keseluruhan berjumlah RM152,940, sejak Apr 2018 sehingga Nov 2019.

Atas setiap pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Fasmawi yang juga bertugas di Jabatan Imigresen, Johor menghadapi dua pertuduhan itu, pada 26 Feb 2019 hingga 1 Mac 2019 didakwa memperoleh wang daripada seorang individu yang mempunyai hubungan kerja rasmi melalui akaun Maybank Islamic Berhad yang beralamat di Jalan Hulu Pasar, Tumpat, membabitkan jumlah RM1,400.

Beliau juga didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Hakim Zaman Mohd Nor tidak membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jami dan menetapkan 22 Dis sebagai tarikh menjatuhkan hukuman dan fakta.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Norhamizah Ghazali, manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam. Bernama

SPRM tahan timbalan pengarah imigresen terbabit sindiket

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker