Lion Air Indonesia rempuh jambatan

Lion Air Indonesia rempuh jambatan

JAKARTA: Sebuah pesawat yang dikendalikan oleh syarikat penerbangan tambang murah Indonesia Lion Air merempuh sebuah jambatan menaiki teksi sebelum berlepas di sebuah lapangan terbang di wilayah Papua hari ini, kata syarikat penerbangan itu.

Tiada siapa yang cedera dalam kejadian di Lapangan Terbang Antarabangsa Mopah di daerah Merauke, kata jurucakap Lion Air, Danang Prihantoro.



“Berdasarkan pemerhatian kami, sayap itu bersentuhan dengan jambatan jet lapangan terbang,” kata Prihantoro.

Pesawat itu, yang menuju ke ibu kota wilayah Jayapura dengan 129 orang di dalamnya kembali ke apron dan penumpang diberi pilihan untuk berpindah ke pesawat lain atau menerima bayaran balik, katanya, lapor Agensi Akhbar Jerman (dpa).

Indonesia, negara kepulauan terbesar di dunia, mempunyai rekod keselamatan penerbangan berkotak-kotak, dengan empat kemalangan besar dalam dekad yang lalu.

Pada Oktober 2018, sebuah pesawat Lion Air, Boeing 737 MAX terhempas ke Laut Jawa, mengorbankan kesemua 189 orang di dalamnya.



Sistem keselamatan pesawat yang rosak dipersalahkan atas nahas itu, serta 737 Max yang lain di Ethiopia yang mengorbankan 157 orang pada Mac 2019. BH

Lion Air Indonesia rempuh jambatan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Isteri kedua baru hamil 6 bulan, suami nikah isteri ketiga [VIDEO]

Pelanggan mengamuk kerana saiz espreso (Video)



Kecil-kecil jadi pembuli (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker