Argentina julang Piala Dunia

Argentina julang Piala Dunia

Argentina menamatkan penantian 36 tahun untuk menjulang Piala Dunia buat kali ketiga apabila menewaskan juara bertahan, Perancis 4-2 menerusi penentuan sepakan penalti selepas aksi final yang penuh dramatik di Stadium Lusail berkesudahan 3-3, sebentar tadi.

Penjaga Gol Terbaik

Berdasarkan rekod, kali terakhir skuad La Albiceleste memenangi Piala Dunia adalah pada 1986 dan kali pertama pada 1978.

Kemenangan di Qatar menjadi detik paling bermakna buat kapten Argentina, Lionel Messi apabila dia akhirnya dapat menjulang Piala Dunia buat kali pertama pada penampilan kali kelima dan terakhir di kejohanan tertinggi itu.

Messi, 35, sudah mengumpul tujuh anugerah Ballon d’Or selaku pemain terbaik dunia, namun berdepan detik pahit apabila gagal menjulang Piala Dunia pada 2014 susulan kekalahan di tangan Jerman dalam perlawanan akhir.

Turun dengan misi besar di Stadium Lusail yang berkapasiti 89,000 penonton, Argentina bermula garang dengan mengasak kubu Perancis sejak awal permainan.

Usaha skuad kendalian Lionel Scaloni membuahkan hasil apabila mereka dihadiahkan sepakan penalti pada minit ke-23 susulan kekasaran Ousmane Dembele ke atas Angel Di Maria.

Peluang keemasan itu tidak disia-siakan Messi untuk meletakkan skuad La Albiceleste di depan apabila sepakannya gagal dibaca penjaga gol, Hugo Lloris.

Di Maria yang secara mengejut diletakkan dalam kesebelasan bagi aksi final, kemudian mengukuhkan kedudukan buat Argentina apabila menyudahkan umpanan Alexis Mac Allister pada minit ke-36.

Ia menyaksikan percaturan Scaloni berhasil selepas Di Maria sebelum ini tidak pernah berada dalam kesebelasan utama sejak peringkat kumpulan dan hanya beraksi lapan minit ketika menewaskan Belanda di suku akhir.

Perancis terpaksa menunggu minit ke-80 untuk merapatkan kedudukan selepas Mbappe menyudahkan sepakan penalti susulan Nicolas Otamendi menjatuhkan Randal Kolo Muani.

Jaringan itu menjadi detik kebangkitan Perancis apabila Mbappe berjaya meledak gol penyamaan hanya seminit kemudian, sekali gus mengheret perlawanan ke masa tambahan.

Messi kembali meletakkan Argentina di depan pada minit ke-109 dalam masa tambahan, sebelum Mbappe sekali lagi menyamakan kedudukan menerusi sepakan penalti pada minit ke-118.

Jaringan itu bukan sahaja melengkapkan hatrik Mbappe, malah turut meletakkan dirinya sebagai penjaring terbanyak dengan lapan gol selain mengheret pemenang ditentukan dengan penentuan penalti.

Bagaimanapun, malang menimpa Perancis apabila kegagalan Kingsley Coman dan Aurelien Tchouameni menyempurnakan sepakan penalti menyaksikan trofi Piala Dunia 2022 menjadi milik Argentina. BH

Argentina julang Piala Dunia


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tanah runtuh: ‘Saya masih ‘shaking’

Tanah runtuh: ‘Bunyi seperti letupan kuat, bumi bergerak pantas’

Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker