‘Pingat Datuk’ dijual di platform e-dagang

Polis telah memulakan siasatan ke atas penjualan pingat, pelekat kereta, dan barangan lain yang mempunyai lambang Jata Negara serta darjah kebesaran lain yang dikeluarkan oleh Sultan dan Yang di-Pertua Negeri.

Susulan bantahan terhadap sebuah buku yang diharamkan kerana didakwa memberi tafsiran yang salah ke atas Jata Negara, semakan Malaysiakini mendapati bahawa penjualan barangan seumpama itu meluas di platform membeli-belah atas talian.

Barangan tersebut termasuk bintang dan pelekat kereta dengan Jata Negara, dijual pada harga serendah RM14 setiap satu. Lencana logam pula berharga RM80 tetapi dijual dengan diskaun 25 peratus.

Satu laporan polis dibuat minggu lalu oleh orang awam di balai polis Kelana Jaya setelah dia mengetahui tentang penjualan itu.



Selain Jata Negara, terdapat banyak barangan lain yang berkaitan dengan agensi penguatkuasaan kerajaan – dari Jabatan Penjara hingga Jabatan Imigresen, Ikatan Relawan Rakyat (Rela), dan Tentera Udara Diraja Malaysia – juga dijual.

Malaysiakini telah mengenal pasti tiga platform dalam talian yang memudahkan penjualan barangan. Setelah diberitahu mengenai larangan itu, Shoppee Malaysia mengambil langkah pemulihan segera dengan mengeluarkan barangan tersebut.

Pengarah Urusannya Ian Ho dalam satu kenyataan berkata bahawa, “Barang-barang yang berkaitan dengan kerajaan seperti lencana, lambang, atau pakaian seragam termasuk dalam senarai barangan ‘terlarang dan tTerhad’ Shopee.”

“Kami telah mengeluarkan barangan berkaitan dan mengharamkan penjual dari platform kami. Kami juga telah mengambil langkah awal untuk menyenarai hitam kata kunci yang berkaitan untuk memintas percubaan baru untuk menjual barang-barang tersebut di platform kami.”



Di Lazada, terdapat lebih 20 senarai berasingan di platformnya termasuk penjualan lencana logam Jata Negara yang dijual pada harga RM80. Ia ditawarkan dengan potongan 25 peratus. Malah pelekat kereta Jata Negara “VVIP” pula dijual pada berharga RM14.

Platform ini juga menawarkan lencana dengan gelaran Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) dengan harga RM988. Terdapat juga rancangan bayaran ansuran selama enam bulan dengan setiap pembayaran berjumlah RM164.67. Bintang Sri Sultan Ahmad Shah Pahang (SSAP) pula berharga hanya RM688 dan dijual dengan rancangan ansuran.

Dalam kenyataan kepada Malaysiakini, Lazada berkata langkah-langkah telah diambil untuk mengeluarkan barangan tersebut daripada dijual, sebagai sebahagian daripada komitmennya untuk menjadi platform e-dagang yang selamat dan boleh dipercayai.

“Penjualan produk yang melanggar undang-undang dilarang sama sekali di platform Lazada. Kami mempunyai langkah dalaman untuk mengenal pasti dan membuang senarai produk tersebut untuk memastikan kepatuhan,” katanya.



“Pasukan kami juga bekerjasama dalam rapat dengan SKMM dan pihak berkuasa tempatan untuk memastikan tindakan yang diperlukan diambil terhadap penjual yang tidak memberi kerjasama.

“Kami mengawasi situasi dengan cermat, dan telah mengambil langkah yang sesuai untuk menghapus dan mencegah daftar yang berpotensi seperti ini di platform kami,” tambahnya.
Mkini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker