Saya pertimbang keluar kerajaan jika saya Presiden Amanah

Saya pertimbang keluar kerajaan jika saya Presiden Amanah

Pemimpin Amanah Mohamed Hanipa Maidin kesal dengan kerajaan perpaduan kerana keadilan masih sukar dicapai dalam kes Ong Ing Keong, pemandu e-hailing pekak yang diserang oleh anggota polis.

Bekas timbalan menteri undang-undang era pentadbiran PH 2018 itu berkata jika dia menerajui Amanah maka dia tidak akan teragak-agak untuk mendesak mesyuarat agung luar biasa (EGM).



“Jika saya presiden Amanah (yang saya tidak berminat dan tidak layak), saya akan mendesak EGM untuk mengundi sama ada untuk kekal atau keluar daripada kerajaan perpaduan.

“Jika saya Peguam Negara (yang saya tidak berminat dan tidak layak), saya akan mendakwa pelaku jenayah yang didakwa tanpa takut atau pilih kasih, insyaAllah,” katanya.

Hanipa berkata dia tidak berpuas hati dengan penjelasan jurucakap kerajaan Fahmi Fadzil, mengenai soalan sekiranya kabinet telah membincangkan kes ini dan memorandum yang dihantar kepada Pejabat Perdana Menteri (PMO).

“Pada pandangan saya, ini kes yang paling mudah. Terdapat seorang pesalah yang didakwa. Terdapat seorang mangsa yang disahkan. Terdapat undang-undang yang jelas.



“Terdapat seorang perdana menteri yang telah mengisytiharkan kepada seluruh dunia kerajaan baru akan mempertahankan dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

“Terdapat seorang peguam negara yang diamanahkan untuk membawa pesalah yang didakwa ke mahkamah,” katanya.

Hanipa yang mengulas tuntutan dalam memorandum yang dihantar ke PMO tersebut berkata tidak perlu perdana menteri untuk menubuhkan suruhanjaya siasatan.

“Apa yang sangat diperlukan hanyalah kemahuan politik. Selesai.



“Pada pandangan saya, hal ini dengan segala hormatnya amat memalukan,” katanya.

Terdahulu, Malaysiakini melaporkan penasihat Lawyers for Liberty (LFL) N Surendran berkata lebih 100 hari telah berlalu sejak serangan yang melibatkan anggota polis pengiring Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

“Sejak hari pertama, pihak polis sudah mengetahui siapa pelaku tersebut. Rakaman dashcam serangan itu telah diberikan kepada polis pada hari kejadian.

“Apa justifikasi yang mungkin untuk kegagalan membawa pelaku dan sesiapa yang bersubahat atau cuba menutup kes ini ke muka pengadilan,” soalnya.



Surendran juga membangkitkan Pejabat PM ‘membisu’ mengenai memorandum tersebut dan surat LFL kepada Peguam Negara masih belum di jawab. Mk

Saya pertimbang keluar kerajaan jika saya Presiden Amanah

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Ziarah bapa selepas 4 tahun, jumpa rangka sahaja

Hot FM diancam boikot gara-gara KJ (Video)



Dolly pembancuh teh viral di tiktok kini dibayar RM40,000 sehari

Kontraktor Kantin MRSM Taiping Rupanya Isteri VVIP?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker