Hannah enggan ulas kontroversi Asia Mobiliti

Hannah enggan ulas kontroversi Asia Mobiliti

Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh enggan mengulas mengenai kontroversi sebuah firma yang dikaitkan dengan suaminya yang dilantik kerajaan Selangor untuk menjalankan perkhidmatan pengangkutan awam di negeri itu.

Beberapa pihak menyatakan kebimbangan mengenai kemungkinan berlakunya layanan utama dan konflik kepentingan dalam pemilihan Asia Mobility Technologies Sdn Bhd (Asia Mobiliti), yang diketuai suami Yeoh, M Ramachandran, sebagai salah satu daripada dua syarikat yang dipilih dalam projek ‘Demand-Responsive Transit’ (DRT).



“Ini adalah majlis Kementerian Belia dan Sukan, dan perkara itu tiada kena mengena dengan kementerian,” kata Yeoh kepada wartawan selepas ditanya mengenai isu itu.

Beliau bercakap kepada wartawan selepas merasmikan Sport Satellite Account 2022, satu sistem perakaunan yang menyediakan maklumat terperinci industri sukan dan mengukur sumbangannya dalam ekonomi negara.

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Azam Baki sebelum ini berkata agensi itu tidak akan menyiasat pemberian kontrak projek DRT itu kerana tiada kaitan kementerian Yeoh dengan kerajaan Selangor.

“Suaminya (Yeoh) mendapat kontrak daripada kerajaan Selangor dan dia (Yeoh) adalah menteri belia dan sukan, jadi tiada kaitan,” katanya.



Semalam, Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berkata Asia Mobiliti dan Badanbas Coach Sdn Bhd dipilih untuk proses pembuktian konsep (POC) yang berakhir Julai ini, kerana mereka diluluskan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).

“Walaupun kami akan mengadakan tender terbuka, hanya dua syarikat ketika itu mempunyai kebenaran untuk melakukan POC…jadi persoalan sama ada patut ada tender terbuka atau tidak adalah tidak sah,” katanya.

Amirudin berkata, kerajaan negeri terbuka untuk menyediakan minit mesyuarat membabitkan APAD. FMT

Hannah enggan ulas kontroversi Asia Mobiliti



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Isham syok sendiri, nama tak masuk dalam buku pun



7 wakil rakyat Bersatu terus ‘buat bodoh’

Puntianak bertenggek ‘teman’ pengendali jengkaut (Video)



Yang cabul sepupu itu cucu saya – Khadijah Ibrahim

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker